Poslednjih
godina većina ekonomskih stručnjaka naglašava značaj poljoprivrede za preporod
srpske ekonomije. S druge strane, decenijama se ukazuje na odumiranje srpskog
sela koje bi moralo biti temelj tog poljoprivrednog razvoja. Očigledno, poljoprivreda
se smatra budućnošću, ali selo se nalazi u stagnaciji.
Pre dve godine
pojavio se film Gasa Van Santa „Obećana zemlja“ u kome je Met Dejmon igrao
trgovačkog putnika čiji je posao da pridobije građane zemljoradničke varošice
da dopuste ekploataciju gasa iz škriljaca.
Ipak, suočen sa njihovim strahom od
potencijalne ekološke katastrofe, a donekle i obeshrabren razotkrivanjem mutne
prakse vlastitih poslodavaca, on odlučuje da u punoj meri upozori građane da bi
uvođenje ove industrije moglo uništiti njihov zavičaj.
Jedan od
trikova koje Dejmonov lik koristi jeste da pre dolaska u varošicu kupi odevne
detalje kakve nose meštani i da im ispriča srceparajuću životnu priču o svom
rodnom mestu koje je preporodila ova industrija kada poljoprivreda više nije
funckionisala u sinergiji sa industrijom.
Ipak, jedna od
ličnosti koja prelomi glavnog junaka jeste i lokalna učiteljica koja se trudi
da pouči decu tome kako da gaje ono što je lepo u njihovoj okolini. S druge
strane, prvi koji uvodi sumnje u projekat gasa iz škriljaca jeste ugledni
varoški nastavnik u penziji, čovek preko koga je većina meštana ostvarila prvi
kontakt sa svetom nauke.
Svi ovi junaci
su uglađeni, inteligentni, i u skladu sa svojim godinama moderni. Uprkos tome
što su im poslovi i život vezani za malu varoš daleko od velikih američkih
centara.
„Obećana
zemlja“ je primer izvanrednog problemskog filma, ali je daleko od jedinog
dostojanstvenog, skoro bih rekao zavodljivog prikaza života u manjim,
zemljoradničkim, sredinama na američkom filmu.
Štaviše,
američki nezavisni film je velikim delom okrenut upravo pričama koje se
dešavaju van velikih i globalno prepoznatljivih gradskih centara, a slično važi
i za američku televiziju.
S druge
strane, ekspanzija serija na seoske teme koja se desila u poslednjih desetak
godina kod nas, nažalost nije imala ovakav efekat. Štaviše, čini mi se da su
seoske serije u većini slučajeva zadržale poetiku koja je karakterisala dramski
program iz vremena migracija u gradove pre nekoliko decenija.
Ne samo da su
junaci srpskih seoskih serija infantilni, neobrazovani, bahati i neuredni, već
se čini kao i da te serije moraju imati takav autorski postupak. Dakle,
naivnost se iz junaka prenosi i na nivo realizacije što je vrlo zanimljiv
fenomen.
S druge
strane, neki filmovi kao što je recimo „Odumiranje“ Miloša Pušića kritikuju krizu
srpskog sela ali ga prikazuju kao Pakao na zemlji koji razuman čovek jedino
može da napusti, ne preostaje mu ništa drugo.
Retki primeri
dostojanstvenog prikaza sela kao što su serija „Moj rođak sa sela“ Radoslava
Pavlovića i donekle „Folk“ Dušana Milića, nisu dovoljni da bi preokrenuli
medijsku sliku po kojoj van velikih srpskih gradova, moderni ljudi nemaju šta
da traže.
Neravnomerni
razvoj Srbije dakle preslikava se i na neravnopravan prikaz u dramskim formama.
Ipak, ako je taj neravnomerni razvoj teško prevazići u ekonomskim statistikama,
u fikciji je to mnogo jednostavnije.
Ako srpska
poljoprivreda i selo treba da budu oslonac budućnosti, onda se tamo moraju
skupiti ljudi koji svoju sposobnost neće ulagati u pokušaje da se odatle
odsele. Jedna od stvari koja bi im pomogla u želji da ostanu na selu jesu i
inspirativni televizijski programi i filmovi koji bi još bolje artikulisali
njihovo mesto u našoj kulturi. Ne samo da bi se time prevazišao raskorak između
inače vrlo normalnih, urednih i pismenih ljudi koji žive van gradova i njihove
slike na ekranu, već bi se život van urbanih sredina mogao i unaprediti.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment