Svaki put kada
sam gledao film „Svi predsednikovi ljudi“ Alana Pakule, doživljavao sam ga kao
podsetnik zbog čega ljudi žele da se bave novinarstvom. Štaviše, doživljavao
sam ga kao film koji novinarima znači podjednako koliko i „Prljavi Hari“
policajcima a „Top Gan“ vojnim pilotima. Sledeća misao je naravno uvek bila –
zar nije čudno da se snima toliko filmova koji na ovaj ili onaj način vabe
mlade ljude da budu policajci i vojnici a postoji samo jedan koji ih inspiriše
da budu novinari? Možda je stvar u tome da sloboda štampe nije najzanimljivija
filmska tema, da njen značaj nije globalno prepoznat ili da je naprosto manje
novinara potrebno da bi se pokrile aktivnosti većeg broja policajaca i vojnika.
U svakom
slučaju, „Svi predsednikovi ljudi“ su mi pali na um kada sam pre neki dan čitao
tekst „Tuča na splavu umalo srušila Vučićevu vladu“ Dušana Teleskovića u
„Politici“. Čitava afera oko incidenta sa golmanom sporne klupske lojalnosti i
mogućnost da tako nešto sruši Vladu, podsetilo me je na južnoameričku
literaturu. Neki tako ironičan markesovski zaplet bih lako mogao zamisliti u
kratkoj priči tamošnjeg proznog velemajstora. Ali ipak, u stvarnosti, teško
markesovski zaplet može srušiti peronistički režim.
Naše društvo
sada vrca od južnoameričkih obeležja i pokazuje svoje dugogodišnje
funckionisanje po tim principima koje je deceniju i po nevešto prikrivano
simulacijom evropske demokratije. Činjenica da se vlade formiraju kroz
koalicije stranaka, a ne kroz vojni puč (jer vojske ni nema), ne znači da svaka
od njih ne generiše harizmatskog vođu, da svaka od njih u ovoj ili onoj meri nije
ovisna od jedne ili više stranih sila prema kojima je u potčinjenom položaju, i
da se socijalizam, nacionalizam i kapitalizam ne mešaju u raznim razmerama, često
unutar jedne sedmice.
Nažalost,
Teleskovićev tekst nimalo ne uspeva da zarobi markesovsku suštinu romantičnog
zapleta o golmanu i premijeru premda nije lišen proznih pretenzija. Uostalom
zar nisu „General Papaja“ i „šef podzemlja, inače stariji čovek koji se vozi
skuterom i gradskim prevozom“ formulacije iz prvorazrednog šund-predloška?
Za početak, stilski
se odmiče od novinarstva po tome što se služi aluzijama umesto konkretnim
imenima. Ali te aluzije samo pokazuju jednu stvar – u Teleskovićevoj verziji
„Svih predsednikovih ljudi“, možda postoje Robert Redford i Dastin Hofman, ali
nema Džejsona Robardsa, doajena koji je igrao vrlo zahtevnog, obazrivog ali
hrabrog urednika.
Ta vrsta
novinarstva sa upotrebom aluzija umesto konkretnih imena podsetila me je na
tekstove koji ne služe za to da informišu čitaoce već da upozore protagoniste.
Uostalom, aluzije su toliko bilo jasne da je ubrzo u „Kuriru“ izašao tekst pod
naslovom „Rodoljub Milović: Bio bih ponosan da sam Papaja!“
Ne moram ni
govoriti o drugim poetskim a često i apsurdnim konstatacijama koje izmiču
svakom osećaju za uverljivost, a na neki način i degradiraju same protagoniste
teksta kao što je nezaboravni opis, „Kako „Politika” saznaje, premijer je tom
prilikom vratio film unazad i setio se da je nedavno u telefonskom razgovoru
rekao svom sinu da ne pravi incidente. Posebno mu je naglasio da će podneti
ostavku na mesto premijera ako mu sin bude umešan u neku tuču u kojoj bude
povređen pripadnik policije.“
Šta je sem
opšteg podsmeha rezultat ovog članka? Brojni čitaoci su se zabavili, a stari
čovek koji je na čelu podzemlja prestaje da se vozi skuterom i GSPom i prelazi
na taksi. To je jasno. No, koje su posledice po novinarstvo?
Rekao bih da
su katastrofalne jer kada ovakav tekst dođe na naslovnu stranu „Politike“ a
potom u njoj zasluži i dve pune strane teksta, to je znak da je ovo novi
standard pisanja kod nas, i da svaki drugi medij ima pravo da bude još manje
odgovoran prema javnosti i još više u službi nekog drugog interesa.
Možda neko
može da se seti još opasnijih članaka iz mračnih dana kada je „Politika“
nekritički služila Titovom ili Miloševićevom režimu, ali pošteno govoreći tada
je njena propagandna uloga bila toliko jasna da je niko nije ni uzimao za
ozbiljno, niti je pažljivo čitao.
Prošla su
vremena Vudvorda i Bernstina kada su novinari bili etični i principijelni a
političari tajnoviti i prepredeni. Sada živimo u vremenu Džulijana Asanža, kada
su novinari beskrupulozni, a političari banalni, naivni i dosadni u svojoj
nesposobnosti i pokvarenosti. Obilje imena i konkretnih podataka puštaju se u
etar, do tačke kada je teško razlučiti pravu informaciju od dezinformacije. Ova
promena paradigme nas nije učinila obaveštenijima ali sada svaka ličnost i
pojava barem ima svoje ime. To se dešava u svetskim medijima, ali toga
očigledno nema kod nas.
Otud je ovaj
slučaj upozorenje. Pre svega na nešto što se može naučiti iz slučaja filma „Svi
predsednikovi ljudi“. Naime, „oskara“ za glumu u ovom filmu nisu osvojili ni
Redford ni Hofman koji su igrali novinare, već Džejson Robards, koji je igrao
urednika. Da nije bilo Robardsa, i kao glumca i kao junaka, ova dvojica ne bi
ušli u istoriju.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment