Još uvek imam
vrlo živa sećanja na prve emisije koje sam gledao na programu Omladinskog
kanala, treće nacionalne televizije koja se pojavila u sklopu proslave Dana
mladosti 1989. godine. Moji roditelji su taj program naravno razumeli mnogo
bolje nego ja, ali mladi ljudi koji su se pojavili na ekranu, sa malo sredstava
ali puno ideja, sugerisali su mi da više ništa neće biti isto. I zbilja,
istorija će to potvrditi. Tada se na ekranu pojavio nukleus nekih novih
televizijskih tendencija koje žive i danas.
Sličan
seizmički uticaj Omladinskog kanala podnelo je i društvo u celini tako da je
pre tačno četvrt veka 1. jula počeo sa emitovanjem Treći kanal naše državne
televizije. To je televizija uz koju sam odrastao, ne samo prateći njene originalne
produkcije već i strani satelitski program, pre svega MTV koji je puštala u
noćnim i jutarnjim terminima, u jednom trenutku postavši vrlo bitan prozor u
svet.
Tada mladi
televizijski autori koji su stvarali program Trećeg kanala doneli su inovacije u
praktično sve forme. Na ovom programu doduše nije bilo vesti, ili ih je bilo
vrlo retko u periodima teških nacionalnih kriza, ali su muzičke emisije,
sportski sadržaji, priče o kulturi dobile moderniji i dinamičniji izraz i bile
prepuštene mlađim ljudima koji su samim tim bili i hrabriji i bliži pulsu
publike koja ih je gledala.
Neke tadašnje
forme naravno danas deluju anahrono, među kojima je omiljena ona u kojoj
voditelj i sagovornik sede u studiju i vode diskusije bez tačke i zapete.
Međutim, posle dosta utegnutog i standardizovanog programa dotadašnja dva
kanala, i takvi sadržaji su bili osveženje, a rekao bih da se kadrovi sa Trećeg
kanala i danas najbolje snalaze u toj vrsti emisija, pogledajmo recimo „Žene“
na Prvoj i „Kao sav normalan svet“ na RTSu.
Protivtežu
ovim „populističkim“ pričaonicama držale su hermetičnije emisije „Čekajući
metroa“ Aleksandra Crkvenjakova i „Ars altera pars“ Olivere Ježine kakve se
danas praktično ne mogu sresti ni na jednom kanalu.
A opet, neke
forme su i potpuno izumrle. Tehnika je napredovala, naročito u domenu računara,
mobilne telefonije i televizije a nema programa kao što je bio „Polarotor“,
simpatična i, u najboljem smislu te reči, amaterska emisija te vrste.
U nekoliko
navrata već je pisano o tome kako je elitizam uredništva Radija B92 doveo do
smrti srpskog rokenrola, dočim je Treći kanal nasuprot tome verovatno simbol
njegove najveće vitalnosti. Pored emisija sa vrlo zaoštrenim i kompetitivnim
top-listama domaće i strane muzike, kao što je bila „Dodatno ubrzanje“, svakog
dana su u jednom periodu postojali specijalizovani DJ sati koje bi uređivale
bitne figure tadašnje scene poput Zorana Panjkovića, zaduženog za gitarsku
alternativu, ili Dušana Kaličanina zaduženog za elektronsku muziku.
Međutim, i
najuspešniji turbo folk televizijski format takođe vuče korene sa Trećeg
kanala. Preteča današnjeg „Granda“ bila je „Zabava miliona“ koja je donela
pionirsku sinergiju muzičkog izdavaštva i televizijske produkcije. Na kraju će
to preplitanje medija i izdavačke delatnosti dovesti do raznih monopola koji su
počeli razaranje naše muzičke scene u celini.
Koliko god
kasnije bio diskutabilan uticaj Igora Miklje kao glavnog urednika Trećeg kanala,
njegove sportske emisije unele su svežinu i recimo naročito popularizovale
tenis koji je upravo preko ovog kanala postao vrlo praćen. Naravno, ne smemo
zaboraviti ni Mikljinog tadašnjeg redovnog gurua, „sveznajućeg“ Čedomira
Šoškića. Naravno, današnja popularnost tenisa još je veća zahvaljujući Novaku
Đokoviću, ali u ono vreme smo takođe imali šampione poput Monike Seleš, i Treći
kanal je pomogao upoznavanju publike sa finesama tog sporta i odškolovao je
nekoliko komentatora za razne discipline.
U istoriji
dramskog programa, Treći kanal nema puno značajnih dometa ali ima jedan koji je
antologijski – novogodišnji program Srđana Dragojevića „Dva sata kvalitetnog
programa“ koji je prilikom dočeka te 1995. bio nesvakidašnje gledalačko
iskustvo i uprkos tome što je reč o „emisiji za jednokratnu upotrebu“ danas ima
status kultnog igranog filma.
Kad je o
stranom igranom programu reč, najznačajniji doprinos Trećeg kanala jeste
uvođenje telenovela na naše televizijsko tržište. To svakako nije najslavniji
trenutak u istoriji ove televizije ali je neizmerno važan. Promena izazvana
ulaskom telenovela kod nas baca u senku neke druge, znatno respektabilnije
manevre uredništva kao što je popularizacija anime crtaća za decu, reprize
celokupnog „Šerloka Holmsa“ sa Džeremijem Bretom i australijska senzacija za
tinejdžere „Nestašne godine“.
Svoje korene i
Treći kanal i njegov neposredni prethodnik Omladinski kanal vuku iz
FESTovizije, posebnog celodnevnog programa koji je emitovan pod uredničkom
palicom Nebojše Đukelića i pratio događaje u vezi sa festivalom. Otud je Treći
kanal bio i ostao veliki prijatelj naše kinematografije i filmske industrije
uopšte. Nedavno preminula Snežana Zarić vodila je vrlo značajnu emisiju „Sweet
Movie“, potom je Dragan Pešikan radio „Kratke rezove“, dinamičnu emisiju koja
je preuzimala strane filmske vesti i top liste a u kasnijim emisijama Ivana
Karla debitovao je i niz mladih i dosta oštrih kritičara, među kojima sam bio i
ja, i dobio sam slobodu da rečnikom glasnogovornika Hezbolaha ukazujem na
fenomene koji me brinu u našoj kinematografiji.
Doduše, u
poznoj fazi, Treći kanal je i po kvalitetu i po gledanosti počeo da opada tako
da odluka da bude ukinut nije imala dovoljan odjek u javnosti. No, i kada se
završilo emitovanje 2006. godine bilo je nesporno da je ova televizija bila
rasadnik kadrova koji će kasnije postati okosnica mnogih drugih televizija.
Otud je i
šteta što danas, ti ljudi koji su bili tako inspirativni 1989. godine
saučestvuju u nastanku televizijskog programa koji je možda i među najgorima na
našim prostorima još od kada je televizijski signal prvi put emitovan.
U sada već
izbledelim sećanjima neko je (rekao bih je to bio Nele Karajlić ali nemojte me
držati za reč) proročki izjavio na Omladinskom kanalu da sada ima ideja i
kreativnosti ali da ne zna da li će se to očuvati kada se izbore i uslovi za
rad. Bio je delimično u pravu. Omladinski kanal je nekoliko godina u formi
Trećeg kanala zbilja ispunio ta velika očekivanja svojih prvih gledalaca.
Problem je što celokupna scena nije više imala šta da kaže kada je RRA podelila
šest nacionalnih frekvencija.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment