Skandal sa
Univerzitetom Megatrend ukazao nam je na niz detalja, u rasponu od formalnih do
intimnih i krajnje bizarnih, koji bi mogli inspirisati nastanak jednog
zanimljivog filma ili serije. Sve je tu, harizmatični prevaranti, ekscentrični
britanski profesori, raskošne lepotice, mladi naučnici-istraživači koji su na
tragu zavere, korupcija koja seže do samog državnog vrha... Nažalost, čini mi
se da smo još daleko od trenutka kada će srpske filmadžije reagovati na ovu
inspirativnu temu.
U ovom
trenutku, glavna tema je Gavrilo Princip, i svako ko se ikada u životu latio
tastature, sem potpisnika ovih redova, planira da do kraja godine napiše nešto
na tu temu. Za sada možemo pobrojati već izvedene pozorišne komade Biljane
Srbljanović i Milene Marković, objavljenu knjigu Vladimira Kecmanovića i jednu
zbirku eseja u najavi, predstavu po tekstu Nenada Prokića i film Srđana
Koljevića koji su u procesu nastanka.
Tek smo na
polovini 2014. i nije isključeno da i ja sročim nešto o Principu, mada bih
preferirao da se igra u dečjem pozorištu.
Za to vreme,
Amerikanci se bave sobom. Nekako s „arapskog proleća“ 2011. ubijen je Osama Bin
Laden – a godinu i po dana kasnije Ketrin Bigelou je imala filmsko remek-delo o
tome. Ista rediteljka se sada, u ulozi producenta, otima za priču o nedavno
puštenom ratnom zarobljeniku Bouvu Bergdalu. Do kraja godine, Oliver Stoun
planira da počne snimanje filma o Edvardu Snoudenu a prošle godine je Bil
Kondon već filmopisao Džulijana Asanža.
Naravno, ove
munjevito brze reakcije na aktuelne događaje ne rezultiraju uvek remek-delima
kao što su „Svi predsednikovi ljudi“ Alana Pakule ili „00:30 tajna operacija“
Ketrin Bigelou, čija idejnost prevazilazi puko dokumentovanje dešavanja i nudi
sliku trajnih posledica koje su pojedini procesi istavili na društvo. Možemo
reći da su Stounov film o Bušu Mlađem i Kondonov o Asanžu, mogli biti znatno
bolji.
Međutim,
ukupno uzev, ukoliko imamo autore koji žele da otvore priču o našoj sadašnjosti
i budućnosti, čini mi se da bi bilo lepo ako bi to, barem ponekad, radili i
kroz priče koje govore o sadašnjosti ili bliskoj prošlosti.
Ovako se
Gavrilo Princip pretvara u monetu za naše dnevnopolitičko potkusurivanje,
pokušaje da se među živima prepoznaju naslednici „crnorukaca“ ili
„belorukavičara“, da se kroz odnos prema njemu iskaže stav o Srbiji i svetskim
silama, prirodi i društvu.
U određenom
smislu, ovi umetnici koji se bave Principom prepoznaju da je on naš
„inernacionalni brend“ i žele da se preko njega obrate i svetu – premda su svi
ostali slojevi mimo same fabule usmereni na lokalni obračun.
Ova tendencija
nije nova. Još je Danilo Kiš pisao o tome kako su umetnici iz „malih naroda“
osuđeni da politika bude osnovno pogonsko gorivo njihovog delovanja i da im je
uskraćena mogućnost da se bave temama univerzalne estetske privlačnosti, mimo
svog lokalnog miljea. No, kada je presuda već doneta, postoje razni načini
snalaženja na toj robiji.
Ako tome
dodamo paradoksalan detalj da se u slučaju Drugog svetskog rata prevashodno
obeležava Dan pobede, a u slučaju Velikog rata dodađaji koji su doveli do
izbijanja – to nas dovodi do jednostavnog zaključka – Drugi svetski rat je za
različite sile počeo u različitim trenucima a Veliki rat se za velike sile
očigledno nije zavrpšio u isto vreme, niti ima konsenzusa o njegovom ishodu, pa
je onda lakše govoriti o datumu kraja Drugog i datumu početka Prvog svetskog
rata.
Zašto je u
svemu ovome važno pitanje epohe u koje su smeštene priče koje preispituju
sadašnjost?
Za početak
zato što je upotreba prošlosti za suptilno formulisanje odnosa prema
sadašnjosti, pre svega svojstvena nacističkoj Nemačkoj. Dok su za vreme Drugog
svetskog rata, Amerikanci većma snimali filmove o akcijama svojih junaka na
frontu, Gebelsova propaganda se bavila metaforičnom propagandom – recimo
snimali su film o brodolomu „Titanika“ kako bi aludirali na propast Velike
Britanije.
Međutim,
suština je u tome da je tada, barem u kinematografiji stvoren utisak da su
priče o prošlosti koje zapravo govore o sadašnjosti često spregnute sa
prikrivanjem nekih neprijatnih činjenica. Amerikancima je očigledno bilo lakše
da objasne šta će njihovi momci u Evropi i na Pacifiku nego Nemcima čiji su
bili na Istočnom frontu itd. U Srbiji, svemu tome treba dodati i površan,
malograđanski odnos prema umetnosti. Kao što se emisija o kulturi RTSa poznaje
po tome što se neka vaza nalazi u kadru, tako i priča o prošlosti uvek deluje
„estetizovanije“.
Naravno, priče
o skorašnjim događajima uvek nose u sebi rizik da se ogreše o protagoniste, da
sve svedu na žurnal umesto da budu delo za sva vremena, ali tako je i u svim
formama. Zar veliki deo autobiografija sa kojima se srećemo, naročito u
poslednje vreme nisu neka vrsta književne supstitucije za magazine sa kioska?
U zemlji u
kojoj vrlo često ni novinari najozbiljnijih medija ne smeju da koriste prava
imena u svojim tekstovima, ne možemo očekivati ni mnogo veću hrabrost od
umetnika čiji se rad obrni-okreni finansira iz državnog budžeta a kućni se puni
državnim sinekurama.
Izuzetak su
ličnosti koje su beatifikovane, kao Zoran Đinđić ili binladenizovane, kao
Vojislav Koštunica.
Naravno, zato
su im i rezultati takvi-kakvi su, zato je Ketrin Bigelou to što jeste a Oliver
Stoun globalna zvezda. Reklo bi se čak da ponekad poznati umetnici čine da neka
istorijska ličnost postane poznata, dočim se naši udobno smeštaju pod
Principovu senku.
To nas vraća
na početak priče, na Megatrend. Privatni fakulteti u Srbiji su se konačno
kompromitovali onda kada su počeli da dele doktorate. Nikome nisu smetali dok
su pre toga prodavali diplome iz raznih formi menadžemnta.
Iako je delovalo
da su se dosetili svih oblasti koje se mogu menadžovati, jednu su propustili.
Nisu osmislili Menadžment istorije. A istorija je ipak naš najrazvijeniji
porodični biznis.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment