Naizgled ne
deluje cinično kada se na kiosku pored raznih manje ili više, otvoreno ili
prikriveno, kompromitovanih srpskih novina nađe knjiga Luka Hardinga „Dosije
Snouden“ i prodaje po popularnoj ceni. Edvard Snouden je bio tema
senzacionalističkih naslova, a knjiga koja se prodaje na trafici odavno je
postala simbol tog rodoskvrnog preplitanja književnosti i štampe. Uostalom, ako
knjižare na svojim policama nude površne autobiografije javnih ličnosti koje
nisu daleko odmakle od eventualnog tvrdokoričenog magazinskog specijala, zašto
ne bi bilo i obrnuto.
Cinično
postaje onda kada pročitate knjigu i shvatite da je izvanredna jer ne samo da
opisuje Snoudenov slučaj i njegovu životnu priču već naročit akcenat stavlja na
novinarsko remek-delo koje je nastalo u saradnji Gardijana, Njujork Tajmsa i
Špigla. Novinarski tim, predvođen Glenom Grinvaldom susreo se sa svim
očekivanim preprekama koje se mogu naslutiti kada neko ima posla sa odbeglim
agentom NSA. Međutim, velika drama se dešavala i onda kada su te prepreke
nekako savladane. Redakcije Gardijana sa obe strane okeana su došle u posed
materijala koji je otvorio niz pitanja, etičkih, potom čisto pravnih, ali u
krajnjoj liniji i patriotskih.
Otud je serija
članaka o Snoudenu zapravo vrlo važna za reafirmaciju novinarske etike jer je
pokazala da su novinari odgovornije baratali procurelim dokumentima nego da su
oni nekritički bačeni na internet kao u slučaju Džulijana Asanža, što naravno
ne čini njegov podvig manje vrednim.
To nas vraća
na srpske trafike. Na njima se nekoliko meseci pre Snoudena prodavala knjiga
Brankice Stanković „Insajder: moja priča“, jedinog novinara kod nas koji barem
nominalno pokušava da se bavi ovom vrstom istraživačkog pristupa, da dugo i
temeljno radi na pričama. Međutim, iz njene knjige je vidljivo da prema
određenim osobama ona ima izrazitu i neprikrivenu zlovolju, kao i da nema
patriotskih dilema. To je u pogledu skrupula ipak stavlja u drugu ligu u odnosu
na Gardijanov tim.
Zanimljivo
objašnjenje funkcionisanja srpske dnevne štampe dao je Vladimir Beba Popović u prošlonedeljenoj
emisiji „Utisak nedelje“. On je naime rekao da tabloidi, kao glavna oštrica
naše javnosti u principu rade za vlast, ali da vrlo često zavise od njenih
pojedinih segmenata te da se mogu okrenuti protiv nje ukoliko nalogodavci osete
da više nisu u milosti.
Ako je zaista
tako, onda je Gardijanovo novinarsko remek-delo kod nas nemoguće. Međutim, nije
samo „vlast kriva“ što su mediji ovakvi. Naime, pored visoke etičnosti i
uzbuđenja koje je nosio Snoudenov slučaj, Hardingova knjiga opisuje još jedan
vrlo bitan detalj – novinari su neprekidno o trošku svoje kuće putovali između
Londona, Berlina, Hongkonga, Rija i Njujorka a kad bi osetili strah da će ih
tajne službe hakovati, opremali bi čitave redakcije novim kompjuterima.
Dakle,
Gardijanovi novinari su imali dobre uslove za rad. U Srbiji su nažalost
novinari toliko slabo plaćeni da su naprosto primorani da se oslanjaju na već
„svarene“ i „doturene“ informacije jer jedini način da im život ima smisla sa
tako malom platom jeste u tome da ništa ne rade. Ako u kulturnoj rubrici često
umesto vesti čitamo saopštenja za javnost, zbog čega ne bismo u političkoj
rubrici čitali ono što određeni političar sam sroči i namerno plasira?
Naravno, nivoi
toga su u našim medijima različiti. Najniži nivo je onaj kada lenji novinar u
rubrici kulture objavi saopštenje za javnost umesto da sam napiše vest. Nešto
viši nivo je kada „blago stimulisani“ novinar iz sportske rubrike ukaže pažnju
na nekog igrača ili nečiju svinjariju koji ne zaslužuju pažnju. Potom idemo sve
više u hijerarhiji, preko crne hronike i političke rubrike do tačke kada
interesne grupe osnivaju čitave novine kako bi plasirale svoje stavove,
informacije, zloupotrebljavale obaveštajne podatke itd.
Svi ovi
medijski fenomeni nisu izmišljeni u Srbiji, samo se kod nas javljaju u jednoj
upadljivo jadnoj formi jer ih realizuju slabo plaćeni i površni ljudi. Međutim,
to ne menja suštinu medijske slike koja je preslikana iz drugih zemalja. Zar
nisu teroristi iz grupe Bader-Majnhof koristili „Špringer“ kao pogrdnu etiketu
za medije? Zar nije Rudi Dučke upucan kada je jedan čitalac Bilda - koji je
izdavao taj medijski koncern - bukvalno shvatio naslov „Zaustavite Rudija
Dučkea!“? Danas je ta kuća značajan vlasnik naših novina.
Dakle, naručeni
tekstovi iz „Politike ekspres“ posle kojih strada Ćuruvija, i razni drugi
vidovi manipulacije tabloidima imaju svoje korene u zapadnoj štampi, koja
istovremeno treba da nam služi i kao uzor.
Ipak, razlika
je u tome što tamo na kiosku, novinare poput Luka Hardinga ne moramo da
kupujemo u formi knjige već postoje novine u kojima oni pišu. Takve novine nama
nedostaju i plašim se da ih neće ni biti do trenutka kada nekom vlasniku medija
ne postane profitabilno da drži kvalitetan medij baziran na temeljno istraženim
vestima.
Samim tim još
jako dugo nećemo imati ni svog Snoudena jer kod nas on ne bi imao kome da se
obrati.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment