Zabrana
psovanja u Rusiji deluje podjednako bizarno i asptraktno kao i tamošnja zabrana
„propagiranja homoseksualizma“. Dakle, proskribuju se određene forme
ispoljavanja jezika i seksualnosti iako se jasno sama supstanca tih zabranjenih
činova ne može ukloniti. U slučaju, kako rekoh, krajnje apstraktne zabrane
„propagiranja homoseksualizma“ koja ne podrazumeva i kriminalizaciju same
homoseksualnosti, možemo prepoznati gest kojim Rusija „pokazuje zube Zapadu“ i
besmislenim zakonom, koji je podložan različitim interpretacijama, nadoknađuje
nespremnost da se ratno angažuje u Siriji, tada godućem žarištu, Stoga i
zabrana psovanja koincidira sa eventuanlnom tzv. „donbaskom izdajom“ odnosno
podbunjivanjem naroda u Ukrajini i potonjim ukidanjem podrške za njihove
ciljeve kada je vrag odneo šalu, prolivena krv i stvorena atmsofera neumitne
odmazde.
Psovanje je
dakle zabranjeno ali nisu zabranjeni događaji koji mogu navesti čoveka da
opsuje. Slično kao i u slučaju „homoseksualizma“.
Zabrana
psovanja u medijima i umetničkim formama deluje kao prilično bizaran zakon ali ona u sebi ima veliki
populistički kapacitet, naročito među konzervativnijim i starijim glasačima.
Putin evidentno pokušava da oformi ideologiju kako bi i na tom polju mogao da
parira Zapadu, i njeni oslonci su porodica, država i tradicionalistički
kulturni obrasci.
Dok je
populizam zabrane „propagiranja homoseksualizma“ u sebi nosio predznak udara na
liberalne vrednosti koje promoviše Zapad, a naročito na njihov kompromitovani
mit „ljudskih prava“, zabrana psovanja zapravo predstavlja pokušaj da se ukaže
na interni problem erozije nacionalne kulture koja je u Rusiji takođe pod
udarom konzumerizma, kojekakvog šunda i toksičnih televizijskih sadržaja.
Dakle, zabrana psovanja usmerena je na lokalni problem ali sama po sebi ne može
da istera sve demone sa ruske medijske scene.
Naprosto,
previše zapadnog eskapističkog otpada je izvezeno u Istočnu Evropu da bi se taj
problem lako rešio. Tehnički, i u srpskim rijaliti emisijama psovke ne mogu da
se čuju, prekrivene su pištanjem, ali to „sakrivanje“ psovke je performativ –
iako ne čujemo šta su učesnici rekli nama je dovoljno nagovešteno da sami
rekonstruišemo celu reč. Dakle, pištanje ne samo da ne prikriva psovku već je i
akcentuje.
Ulazak
toksičnog medijskog otpada sa Zapada u formi tabloida ili rijaliti emisija bio
je poguban iz prostog razloga što je prenet iz društava sa visokim stepenom
socijalizacije i zaposlenosti u predele kojima vlada ekonomski kolaps. Odjednom
je materijal koji je služio kao „slatki greh“ zaposlenih i emancipovanih
odnosno „opijum za mase sa socijalnog dna“ došao u društva gde se nametnuo kao
jedna od dominantnih formi javnog života.
Kao i u
svakodnevici, tako i u medijima, pa i umetnosti, psovka je posledica a ne
uzrok. Retko ko psuje preventivno. Međutim, isto tako, kada psovke postanu
osnovni način izražavanja, podiže se „radna temperatura“ i za problematično
delovanje.
Zato, čak i da
nema oportune dnevnopolitičke agende Putinovog režima, zakon o zabrani psovanja
mahom leči posledicu i vrlo malo vrši prevenciju daljeg razbuktavanja uzroka.
Ipak, pogrešan
način na koji su se Rusi uhvatii u koštac sa erozijom svoje kulture i sistema
vrednosti, ne znači da drugi, među njima i mi, ne treba da razmislimo o nekim merama.
Samo što one ne treba da budu bizarne, iskorišćene za maskiranje drugih
političkih promašaja, već autentične i promišljene.
Društvo sa
erodiralom kulturom uostalom ni ne vredi braniti na drugim frontovima, tim
Čerčilovim citatom nam je ionako napunjena glava prošle godine kada su umetnici
tražili još novca za svoje projekte. Ti projekti nam nisu značajno unapredili
kulturu ali smo bar naučili jedan inspirativan citat.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment