Proteklih dana
na internetu smo bili preplavljeni novim reklamama za Jugoslovensko dramsko
pozorište u kojima se simulira „skrivena kamera“ – glumci voze taksi i
prepričavaju građanima zanimljive zaplete pozorišnih drama „kao da su se njima desili“
a na kraju vožnje im odaju da je reč o skrivenoj kameri, promotivnoj akciji i
pozivaju ih da dođu u pozorište i pogledaju tu priču u adekvatnoj
interpretaciji.
Ova
populistička marketinška akcija umnogome podseća na kampanju Beogradske
filharmonije od pre nekoliko godina u kojoj su oni pokušavali da izazovu „grižu
savesti“ građana što ne dolaze, serijom agresivnih i besmislenih gestova, od
iznenadnih svirki pred kafićima na Dorćolu do bilborda na kojima pitaju građane
prepoznaju li prvu violinu Filharmonije.
Posle
inicijalnog malograđanskog oduševljenja kampanjom Filharmonije, neumitno je
došlo i do smirene procene njenog pogubnog efekta koji inače nije samo lokalni
fenomen. Naime, pre nekoliko godina su i brojni američki filharmonijski orkestri
kritikovani zbog toga što su u pokušaju reklamiranja svog rada pribegli
populizmu i pravili velike ustupke na planu repertoara.
Nesporno je da
bi građani trebalo da nekada u životu posete Filharmoniju, barem da vide kako
izgleda i gde se nalazi, ali smatram da je to prevashodno zadatak školskog
sistema, dakle da deca treba da budu inicirana i naviknuta da prate dešavanja u
kulturi.
Međutim, onda
se akcija popularizacije radi sistemski a ne površno kroz vic-reklame. Naime,
ako pažljivo analiziramo reklamu za JDP videćemo da je ona učinila sve nasuprot
principima na kojima je ta kuća podignuta. Glumci su u ovim reklamama svedeni
na zabavljače, kafanski kliše – „glumac, kaži nešto smešno“ doveden je do
paroksizma. Ako tome dodamo da su glumeći likove i uvodeći putnike u zaplet
komada promovisali svoj teatar, onda su ga lažno reklamirali. Naime, u
Jugoslovenskom dramskom pozorištu, publika može pogledati briljantnu postavku
„Otela“ ali predstava Miloša Lolića sasvim sigurno nije za onoga koga je
zainteresovalo šta će biti na kraju priče o crncu koji je zavoleo devojku iz
ugledne kuće.
Promovisati
JDP kao pozorište u koje treba doći da bi se videlo „šta će da se desi na kraju
komada“ isto je kao promovisati Mercedes u reklami koja kaže da je dobro imati
bilo kakav auto.
Međutim, u
zemlji u kojoj se i Mercedes, auto za čiju se cenu ne pita, promoviše reklamama
u kojima se objašnjava kako se može uzeti na male mesečne rate, nema razloga da
se i JDP ne svede na „muzejsko pozorište“ iako ono to nije, od svog osnivanja
do danas.
Kada na to sve
dodamo da je kampanja počela na kraju sezone, dakle onda kada narod eventualno nadahnut
viralnim videom zapravo ni nema puno prilike da ide u pozorište, reklo bi se da
ove reklame više služe za egzibiciju marketinškoj agenciji, kako bi popravila
imidž ove prokazane profesije koja je kod nas godinama bila neraskidivo vezana
sa najkorumpiranijim segmentima politike i medija, nego samom JDPu.
To nas dovodi
do završnog obrta koji vrca od dramske ironije. Naime, ugledno pozorište koje
se diči komadima u kojima preispituje razna životna, filozofska i istorijska
pitanja služi kao svojevrsni smokvin list za fejslifting imidža jedne
marketinške kuće, čime ozbiljno diskredituje svaki svoj pokušaj socijalnog
angažmana i progresivnosti.
No, pozorište
i marketing su odavno postali interna šala ljudi na vlasti, nekada onih koji su
bili lojalni DSu, sada onih koje nije stid da budu lojalni ovom novom sistemu u
kome postoji samo jedna partija, pa samim tim ne čudi da se stvara sinergija
tog umetničko-marketinškog kompleksa.
Naime, i jedni
i drugi zapravo svoju „umetnost“ baziraju na državnim subvencijama, jedni
oslanjajući se na javno finansiranje, drugi radeći za javna preduzeća. Ovim
prvim smo međutim verovali da su stvarno umetnici, a da im mi svojim porezom
kupujemo autonomiju. Ovim drugim nismo verovali ništa jer su političke veze
upadljivo uticale na to ih javna preduzeća biraju za svoje saradnike.
Sada se to sve
izmešalo, pitanje je samo da li se vožnja završila ili tek počinje. U svakom
slučaju, znamo da nije besplatna.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment