Tragični
događaji koji su zadesili Srbiju tokom protekle sedmice izvršili su tektonske
promene u televizijskom programu. Svi kanali su se manje ili više okrenuli
izveštavanju sa lica mesta, obaveštavanju građana o evakuaciji, potrebama
unesrećenih i prenošenju saopštenja javnih službi. Istovremeno, gledaoci tih
medija pokazali su solidarnost i požrtvovano se uključili u napore da se
pomogne unesrećenima. Odjednom su mediji pokazali drugo lice, i neka od glavnih
uporišta neukusa postala su vrlo korisni javni servis, kudikamo korisniji od
samog Javnog servisa koji je tromo reagovao na dešavanja na terenu.
Kada povod ove
programske promene ne bi bio tragičan, reklo bi se da je barem u medijskom
smislu ovo bio period preporoda našeg javnog prostora. Međutim, kada pogledamo
uzorno ponašanje građana koji su godinama manje-više neprekidno trovani raznim
pogubnim sadržajima sa ovih televizija, sasvim je sigurno da ti ljudi zaslužuju
kvalitetniji program koji će ih oplemeniti.
Isto tako, ne
treba potceniti ni blagotvoran uticaj medija na reakciju građana. Oni su imali
ne samo informativnu i propagandnu funkciju već su uspeli da privuku pažnju
gledalaca nudeći im mogućnost da iz sata u sat prate razvoj situacije i da se
još jače „vežu“ za dramatične događaje. Neki cinik bi rekao da je gledaocima
senzibiliziranim na rijaliti program ova katastrofa bila možda i
najuzbudljiviji „rijaliti“ do sada, ali ako je tako, onda kroz tu prizmu
najbolje možemo sagledati razornu moć sadržaja koji se emituju u redovnim
okolnostima.
Jedan od
glavnih argumenata za opšte srozavanje nivoa naše televizije jeste poređenje sa
Zapadom. I tamo su rado gledane rijaliti emisije i čitani tabloidi, pa stoga
zašto ne bi tako bilo i u Srbiji?
I zbilja, ovaj
tržišni argument bi imao smisla pod uslovom da Srbija jeste tržište koje je u
svakom smislu sinhrono sa Zapadom. Međutim, Srbija iz raznih razloga ima
sporiji korak.
Za početak,
Srbija kasni, i samim tim pored raznih vidova zaostalosti ima i prednost – može
da proceni koliko su razne novotarije zbilja korisne. Možda su na Zapadu,
producenti „Velikog brata“ zaista bili pioniri, pokušali nekakav eksperiment i
uspeli, ali kod nas su došli znajući da to mora biti hit. Ali, znale su se i
kontraindikacije ove emisije koja nije čak ni „opijum za narod“ već nešto mnogo
gore. Naime, Marks je smatrao da „opijum“ ima i narkotičke i okrepljujuće
aspekte, a ovde je jasno da nema lekovitosti.
Zašto smo to
zlo uvezli u naš medijski prostor? Pre svega da bi pojedine televizije za što
manje novca postigle što veću gledanost. Ali isto tako uvezli smo i zbog toga
što se u sklopu raznih globalizacijskih procesa, izgubio odnos prema
specifičnostima lokalnog tržišta i strategije borbe za gledanost su počele da
se osmišljavaju izvan Srbije.
To nije nikakva
teorija zavere već praktična stvar – sa prelaskom vlasništva nad medijima u
strane ruke, sasvim je logično da se uspešne prakse iz drugih država prenose i
kod nas. Ipak, to ne znači da nešto što je nekome lakše mi obavezno moramo i da
nekritički prihvatimo.
Postoji niz
argumenata koji govore u prilog toga da rijaliti emisije nisu nužne da bi se
postizala velika gledanost, među kojima je ključni već dosta puta ponovljeni
argument da pojedini programi ne šire gledalačku publiku već da se gledaoci
prelivaju iz jednog sadržaja u drugi. Nije previše verovatno da isti ljudi
imaju toliku širinu vidika da sa punom posvećenošću gledaju i „Dnevnik“ i
„Farmu“ i „Prvi glas Srbije“ i „Velikog brata“ i srpsku i tursku seriju što
znači da bi im se vrlo lako mogla ukinuti „Farma“ a da ne dođe do opšteg pada
gledanosti televizije.
To nas dovodi
do idealne situacije, a to je da se na scenu vrati umeće pravljenja televizije.
Dosta je bilo velikih magova televizije koji se hvale gledanošću a da ona mnogo
više zavisi od protuva koje se svađaju na ekranu nego od autora. Još uvek ne
treba odustati od toga da se u „prajm tajmu“ RTS i B92 takmiče tako što će
jedni imati ekranizaciju Crnjanskog a drugi igranu seriju o ubistvu Ćuruvije.
Ukoliko su
političari u stanju da izvrše toliki pritisak na medije da bi ovi radili u
njihovu korist, zašto ne bi izvršili neki pritisak da ovi počnu barem malo da
rade i u korist naroda?
Neko će na sve
ovo reći da se iza ove priče krije ponovni uvod u doba cenzure i
državno-kontrolisanih medija. I da sada imamo tržište koje je preduslov za
postojanje demokratije. To međutim nije više validna pretpostavka. Prvo, Kina
pokazuje da razvoj tržišta ne podrazumeva zapadnu demokratiju. Drugo, kod nas
zapravo ne postoji tržište.
Tržište bi
naime podrazumevalo da mediji budu u vlasništvu ljudi besprekornih biografija,
da su nastali bez političkih koncesija, da imaju u potpunosti legalno
poslovanje i da svoje zaposlene redovno i adekvatno plaćaju za rad.
Kada mi neko
pokaže takav medij, lično ću otići u bilo kakav rijaliti program koji žele da
snimaju. Ali dok se takav medij ne pojavi, nema razloga da političari deo svog
uticaja ne iskoriste kako bi malo duhovno obnovili ovaj narod koji je suočen sa
katastrofom pokazao da ima još puno snage, hrabrosti i potencijala, i da nije
zaslužio da završi ekremizovan.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment