Slutim da RTS
nije spremio nikakav prigodan premijerni igrani program za ovogodišnji Vidovdan
kada se obležava sto godina od Atentata u Sarajevu. Ipak, biće skandal ako za
taj dan barem ne obezbedi prava za prikazivanje filma „Atentat“ Andreasa
Prohaske koji su austrijski producenti upravo i proizveli kao optimalan
televizijski sadržaj u povodu ovog jubileja.
Imamo sreće da
ovaj televizijski film, pored ozbiljne promocije koju ulažu distributeri kako
bi ga plasirali na što većem broju stanica, privlači pažnju i izrazito
afirmativnim prikazom sarajevskih atentatora i uloge srpske države u tim
događajima. Princip, Čabrinović i Ilić su prikazani kao mladi idealisti, sa
levim stremljenjima, ne osporava se da je atentat na Franca Ferdinanda bio
tiranoubistvo, a Srbija je potpuno amnestirana. Štaviše, dramska okosnica filma
je teorija po kojoj je zapravo nemačko-austrougarski vojnoindustrijski kompleks
imao najveće interese da strada Ferdinand i da se započne rat protiv Srbije
koji bi potom uveo i Rusiju i Francusku u sukob. Ilić je donekle istaknut kao
„slaba karika“ među mladobosancima ali pre kao neko ko bi mogao biti
izmanipulisan od austrijskih tajnih službi nego kao eksponent tajnih ili javnih
velikosrpskih struktura.
Rečju,
„Atentat“ je kao upola kraća parafraza Stounovog filma „DŽ.F.K.“ posvećena
atentatu na Franca Ferdinanda u kojoj istražni sudija Leo Pfefer dobija ulogu
borca za istinu Džima Gerisona. Mehanizmi prikazane zavere su upadljivo slični,
sa tom razlikom što za razliku od metodičnog Stouna, Prohaska uvodi i jednu
vrlo zaslađenu ljubavnu priču kao dodatni sloj.
Videćemo
koliki su dometi „Atentata“ u pogledu svetske distribucije, međutim, ovo je
važan film pre svega zato što će na osnovu istorijskih fakata i uz određeni
stepen fikcionalizacije pokazati da je trend binladenizacije Srba bio
neopravdan. Pod „binladenizacijom“ ne smatram isključivo činjenicu da su Srbi
postali „loši momci“, kako u svetskoj diplomatiji i medijima a zatim i u
popularnoj kulturi već činjenicu da su naše težnje prikazane kao nešto
iracionalno, neopravdano, nedostižno. Ta binladenizacija je dovela i do
mogućnosti da se istorijski događaji reinterpretiraju na štetu srpskih
protagonista.
Činjenica da
smo u poslednje vreme navikli da se Srbi lako i bez većeg objašnjavanja
pojavljuju kao negativci u filmovima i televizijskim serijama nije preveliki
problem. To je spoj „minulog rada“, negativne predrasude u medijima i nekoliko
argumenata kao što je Srebrenica kojima se ućutkuje svaki pokušaj da se odbrani
naše dostojanstvo. Uostalom, imidž loših momaka je u jednom trenutku rezultirao
pojavljivanjem ultimativnog antiheroja, Nika Belića u igri GTA 4 sa kojim su se
potom identifikovali klinci širom sveta.
Problem su klevetnički
filmovi poput „Zemlje krvi i meda“ Anđeline Žoli koji tvrde da su bazirani na
činjenicama i uprkos svojim krupnim estetskim propustima uspevaju da se izbore
za mesto na repertoaru. „Atentat“ pripada upravo tom miljeu filmova koji se
uprkos fikcionalnim segmentima pozivaju na činjenice i što je još važnije
nemaju direktnijih veza sa srpskom državom.
U SFRJ
snimljena su dva filma o Sarajevskom atentatu. Hadžićev manje ambiciozni, slabo
realizovani rad i velika međunarodna produkcija Veljka Bulajića u kojoj su se
pojavila značajna imena poput Maksimilijana Šela, Kristofera Plamera i Florinde
Bolkan. Uprkos postojanju tih filmova smatram da naša kinematografija nije
rekla zadnju reč u vezi sa ovom temom jer nove pripovedačke tehnike i
istorijska saznanja, te popuštanje ideoloških stega, otvaraju mogućnosti i za
nove filmske interpretacije. Izostale su zbog produkcione nesigurnosti i
„nepredvidivosti istorije“ koja se ispisuje u skladu sa dnevnopolitičkim
tokovima i neizvesnija je od budućnosti. Nužan nam je jedan afirmativan „pogled
sa strane“ kakav je ponudio film Andreasa Prohaske, i nadam se da će ga RTS
priuštiti.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment