Kreatori nove
Vlade poslednjih dana najavljuju niz nepopularnih mera koje bi trebalo da kroz
privremeno odricanje dovedu do trajnog poboljšanja životnog standarda. Dok se
spremamo za skore žrtve i očekujemo trajni spokoj, postavlja se pitanje gde će
se na tom spisku bolnih intervencija naći kultura, koliko neprijatnosti joj je
namenjeno i kakvom rešenju stremimo.
Ipak, za
kulturu bi možda i bilo dobro da doživi nekoliko manje ili više bolnih
intervencija koje ne bi koštale praktično ni dinar a donele bi nesumnjive
rezultate.
Ukoliko
Ministarstvo kulture bude očuvalo ingerencije nad medijima, vreme je da
interveniše i stvori nešto povoljniji ambijent u našoj javnosti. U trenutnim
okolnostima, medijska slika je katastrofalna, naša javnost je opterećena
potpuno pogrešnim vrednostima i marginalnim pojavama i kao takva ne može da
pruži ambijent za adekvatan odjek rada kulturnih institucija.
Eksperiment sa
potpunom deregulacijom medijskog prostora je možda bio potreban našem društvu
da se iživi, ali sada je vreme da se ponovo uvede „nevidljiva ruka pristojnosti“
i da se krene sa sistematskim obeshrabrivanjem šunda. Srbija se danas nalazi u
paradoksalnoj situaciji da su šund programi, tu pre svega mislim na formate kao
što su „Farma“ ili „Veliki brat“, postali najjeftiniji za proizvodnju, što ih
uz velike rezultate gledanosti, čini apsolutno najisplativijim. Takvim
sadržajima se mora stati na put kroz čitavu seriju mera. Za početak, porez na
šund treba da učini te formate daleko najskupljim na televiziji čime bi umanjio
njihovu isplativost, a sa druge strane treba obeshrabrivati kompanije koje se u
takvim programima oglašavaju. Oni koji vide „Farmu“ kao adekvatan prostor za
oglašavanje svakako nemaju mesta među uglednim preduzećima u našoj zemlji.
Uostalom, to čak i nije prevelika državna intervencija – u Americi recimo
„Dizni“ ne izrađuje svoje DVDove u fabrikama koje rade za porno producente.
Pitanje je dakle samo na koji način će se artikulisati tržište.
Ovo je
naizgled korisna mera koja ne bi trebalo da naiđe na prepreke i da se smatra
nepopularnom. Ipak, sasvim sigurno bi naišla na velike antipatije kod medijskih
mogula kojima je ova uigrana kombinacija do sada pomagala da se bave
televizijom ili štampom a da zapravo nikada ne savladaju kako se te forme
zapravo prave. Stoga, sa uklanjanjem ovih pornografskih poštapalica, naša
javnost će videti ko ume da pravi gledan ili čitan medij a ko ne.
Zatim,
Ministarstvo bi moralo da pomogne statusu umetnika kroz ojačavaje relevantnih
umetničkih udruženja. Postoje razna udruženja, naročito u domenu dramskih
umetnosti koja bi mogla svojim članovima još više da pomognu. Vreme je da se
Udruženja pozabave svojom ulogom na sceni, da sklope kolektivne ugovore sa
televizijama koje imaju nacionalne frekvencije kojim bi se obavezale da
određene poslove mogu raditi samo njihovi članovi. Recimo, Asocijacija
reditelja bi morala da izlobira kolektivni ugovor sa svim televizijama sa
nacionalnom frekvencijom da poslove filmskog i televizijskog reditelja ne mogu
raditi ljudi koji nisu njihovi članovi. Slično važi i za glumce i za scenariste.
Sledeći korak posle toga je definisanje minimalnog ličnog dohotka, zdravstvenog
i penzionog osiguranja itd. Sada je trenutak da se takvi krupni potezi sprovedu
u delo.
Svakako da bi
ova mera sa Udruženjima naišla na otpor raznih špekulanata i mešetara koji
koriste haos na našoj sceni da bi dampingovali cene, kako spletkareći sa
ljudima unutar struke tako i sa uvođenjem potpunih diletanata u posao.
Konačno, možda
najveći bol može izazvati mera da se školovanje u domenu umetnosti mora
dekomercijalizovati. Naime, sada je po Srbiji izniklo puno opskurnih umetničkih
škola sa državnim akreditacijama koje iz godine u godinu unesrećuju mlade
ljude, koji su spremni da dovoljno plate, izdajući im validne diplome da su
spremni za ulazak u svet umetnosti. Međutim, jasno je da osim na državnim
školama, nema gotovo nikakvog kriterijuma prilikom prijema brucoša kod tih
privatnika.
Nikome ne
treba oduzeti pravo na filmski ili slikarski san, ali isto tako ne treba ga
ubediti da je zreo za umetničku praksu kada naprosto nije. Isto tako, nije
sporno da su privatne akademije do sada dale i dosta talentovanih ljudi koji su
pružili doprinos na sceni ali je broj onih koji su stekli bezvredne diplome i
ne razumeju zašto ne mogu da nađu posao znatno veći. Isto tako, broj brucoša koji
se prima na državne škole treba da bude reduciran u skladu sa potrebama na
sceni pošto u ovoj hiperprodukciji školovanih kadrova ni državna diploma ne
znači onoliko koliko bi trebalo.
Ova mera bi
sigurno onespokojila širok krug ljudi – od onih koji su mislili da mogu sebi
kupiti status umetnika, preko raznih afirmisanih stvaralaca koji svoje
predavačke poslove na privatnim školama vide kao dobrodošlu sinekuru, pa sve do
vlasnika tih škola. Međutim, ovakav gest bi prekratio muke mnogima i spasao
generacije koje tek dolaze od skupo plaćene iluzije da se ulazak u svet
umetnosti može kupiti.
Promena
paradigme koja se najavljuje u obećanim merama Vlade, sigurno će imati
posledice i na kulturni model naše zemlje. Guranje ekonomije u pravcu jače
tržišne orijentacije bez političke snage koja bi to pratila i sprečavala
iskliznuće naše radničke klase u domen potpune eksploatacije, sigurno će imati
značajan i nepovoljan uticaj na kulturu. Ovakvim merama kakve predlažem,
propadanje kulture se može usporiti, dostojanstvo profesiji se može povratiti a
distribucija postojećih resursa se može učiniti pravednijom.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment