Poslednjih
nekoliko godina, srpske televizijske serije - a naročito one koje se emituju na
Javnom servisu - izazivaju burne reakcije javnosti. Deo gledalaca se buni zbog
čestih repriza starih serija, drugima smeta jednoličnost novih, o nekim drugim
pitanjima kvaliteta i ideologije da i ne govorimo. Ipak, deo ovih problema ima
i jedan koren koji niko ne pominje.
Kad je reč o
reprizama potvrđenih klasika, one su jednolične i polako postaju mučne pre
svega zato što se uglavnom repriziraju serije koje je pisao Siniša Pavić.
Njegov pouzdani rukopis je vremenom nailazio na sve slabiju realizaciju,
upadljiva je razlika u kvalitetu između „Vrućeg vetra“ i „Bele lađe“, ali su
neke osnove njegove poetike, tretmana likova i dijaloga opstale. Kada se u nizu
repriziraju Pavićevi radovi, nema razloga da se ne učini kako je zapravo reč o
jednom velikom kontinuitetu, u pojedinim slučajevima čak i „jednoj te istoj“
seriji.
RTS je
pokušavao i sa reprizama drugih autora ali očigledno samo su Pavićeve serije
postizale najveću gledanost, sledili su ih drugi recentni hitovi i ovaj modus
nije doveo do otkrivanja nekih bisera iz arhive u najgledanijem terminu. U
dilemi između manjeg rejtinga i utiska ustajalosti programa, čelnici RTSa su
izabrali ovo drugo.
Međutim, nešto
slično ih je zadesilo i sa novim serijama. Građani vrlo često katastrofično
doživljavaju svaku novu premijeru na RTSu. Žale se na slab kvalitet i
jednoličnost. Međutim, i tu je praktično svaka serija, osim pojedinih
ekstremnih primera, bivala dočekana solidnim rejtingom.
Sudeći po
konstantnosti rejtinga, reklo bi se da premijerni termini RTSovog serijskog
programa sami po sebi donose gledanost. Tim pre možemo doći do vrlo
jednostavnog leka za ove simptome na koje se gledaoci žale.
Naime, teško
je pronaći recept za dobru i uspešnu seriju, to najbolje znaju najuglednije
svetske mreže koje često snime promašaje. Međutim, moguće je preuzeti jedan
njihov drugi recept a to je manji broj epizoda. RTSov program bi sasvim sigurno
bio lakši za gledanje i raznovrsniji kada bi pojedinačne serije imale manji
broj epizoda. U suprotnom imate situaciju da praktično trećinu sezone nemate šta
da gledate ukoliko vas ta konkretna serija ne zanima.
Naravno,
veliki broj epizoda po sezoni, ili kako se kod nas kaže ciklusu, proističe iz
produkcionih zahteva – serija je naprosto jeftinija za proizvodnju ako se snima
više nastavaka. Međutim, ako imamo u vidu prilično visoke sume koje RTS plaća
producentima po epizodi, sigurno je da bi oni mogli da izdrže snimanje i takvih
serija.
Konačno, treba
postaviti i pitanje obnavljanja serija, odnosno naručivanje novih ciklusa. Na
američkoj televiziji je jasno – visoka gledanost ili umetnički domet serije
omogućuju da se snima sledeća sezona. Rezon iza toga je jasan – snimanjem nove
sezone, mreža more da računa na istu ili približno istu gledanost u tom terminu
sve dok se kreativci i gledaoci ne potroše. Moramo imati u vidu da je
kompeticija među mrežama izuzetno jaka.
Međutim, kako
rekosmo, RTS već ima uhodanu komunikaciju sa gledaocima i njihov premijerni
termin je uvek dosta gledan što znači da se ne mora insistirati na neprekidnom
obnavljanju starih likova i koncepata već da se slobodno mogu uvesti novi. Nema
sumnje da su neke serije kao što je „Selo gori a baba se češlja“ donosile
neverovatnu i verovatno neponovljivu gledanost ali ni serije sa manjom
gledanošću poput „Ono kao ljubav“ nisu upropastile Javni servis a predstavljale
su dobrodošlo osveženje.
Svojim
oslanjanjem na „poznato zlo“ umesto pokušaja da rizikuje sa „nepoznatim
dobrom“, RTS je došao u situaciju da ima manje raznovrsnosti u dramskoj ponudi
od Prve što je imajući u vidu resurse i tradiciju nedopustivo. Ipak, samo
promenom formata serija, bez naglih estetskih iskoraka i budžetskih promena,
može oraspoložiti publiku i probuditi njenu radoznalost.
Dimitrije Vojnov
RTS treba da obrati pažnju i na koju demografiju želi da cilja. Bajić and co. nije ponudio ništa novo sa Ravnom gorom, već arhaičnu produkciju, glumu i sve ostalo. Sve to izgleda smešno za mladje koji se prežderavaju zapadnom produkcijom. Ono kao ljubav je bilo osveženje i uvodjenje novog talenta (gluma, režija, scenario,...) je jedini način da se izvuku iz ovakve situacije. Ako nastave da igraju na "sigurno" dobijaćemo i dalje ostvarenja koja liče jedna na druge i koja služe za sprdnju.
ReplyDelete