Zamislimo
srpski film čiji je glavni junak penzionisani beogradski policajac. Na dan
kada mu je konačno uručena penzija
shvata da ga više ništa ne vezuje za Beograd. Sa ženom se odavno razveo, ona je
indoktrinirala sina protiv njega, dane provodi gunđajući u velegradu koji se
otuđio. Odlučuje da se preseli na Kosovo.
Penzionisani
policajac odlazi na napušteno imanje u jednoj od izolovanih srpskih enklava.
Pronalazi novu životnu energiju u obnavljanju kuće u kojoj niko ne živi već
deset godina, posle pogroma Srba 2004. godine.
Zajednica ga
prihvata oberučke i zbog svoje ekspertize, penzionisani policajac postaje
svojevrsni šerif u toj maloj enklavi, paralelna ruka pravde u odnosu na
kosovsku policiju prema kojoj meštani gaje podozrenje.
Tokom svojih malih
policijskih zadataka upoznaje petnaestogodišnjeg mladića koji ne može da nađe
konstruktivan način kako da upotrebi višak slobodnog vremena proisteklog iz manjka
slobode kretanja. Penzionisani policajac mu postaje svojevrsni mentor a
upoznaje i njegovu majku, dobro držeću udovicu čiji je muž nastradao 1999. i
ostavio je samu sa sinom. Između udovice i penzionisanog policajca stidljivo se
razvija ljubav, iako on misli da na tom polju više ne može naći sreću a ona
veruje da niko ne može zameniti pokojnog supruga.
Penzionisani
policajac preuzima zadatak prevoza i obezbeđenja đaka iz sela do obližnje
varošice u kojoj još uvek postoji srpska škola. Autobus često nailazi na
kamenovanje od razjarenih albanskih komšija čije se ponašanje toleriše.
Prilikom jednog takvog incidenta, autobus napada omladina kamenujući iz brzog
automobila. Veštim manevrom, penzionisani policajac uspeva da istera taj
automobil sa puta.
Prilikom izletanja
automobila sa puta, u nesrećnom slučaju, gine sin lokalnog albanskog moćnika,
sa korenima u kriminalu i terorističkim aktivnostima Oslobodilačke vojske
Kosova.
Moćnik
motivisan željom da osveti sina, i njegova okolina shvativši da se desio
incident koji se može iskoristiti protiv lokalne srpske zajednice, organizuju
napad odmazde na selo.
Kosovska
policija naizgled pokušava da odbrani srpsku enklavu ali nema puno uspeha,
delom zbog svoje unutrašnje korumpiranosti. Jedini način da se odupru meštani
pronalaze u samoorganizaciji, pod vođstvom penzionisanog policajca. U završnoj
borbi, napad je odbijen, enklava je spasena, penzionisani policajac se žrtvuje
ali zato njegov mladi učenik stasava u pravog zaštitnika svoje porodice i svog
sela.
Tumačeći zadati
predložak koji formalno deluje kopernikanski u odnosu na aktuelne prezentacije
kosovskog konflikta na filmu, teoretičar Bojan Baća u njemu vidi afirmaciju
postojećeg statusa kvo – smatra da se sinopsis bazira na nemogućoj premisi: da
će Srbin napustiti veliki grad, za koji ga ništa ne veže (nijedan "veliki
narativ"), i otići na Kosovo da pronađe sebe (novi "veliki
narativ"); da potcenjuje različitu poziciju „Srbina“ u velikom gradu i
„Srbina“ na Kosovu; i da da je uhvaćen u diskurs koji je poturio Zapad: a to je
da su naši rascepi etnički a ne klasni. U tom smislu, junak kog nudi ne donosi
promenu, već zamenu, a obrazac opresije ostaje isti.
Ipak, ako je
optika tako „ista“ kako navodi Baća, i zapravo na liniji onoga što teoretičari
inače prebacuju modernom vesternu, kako je moguće anticipirati barem četiri
estetičko-politička ugla napada na ovakav film?
Prva kritika
koja bi se mogla uputiti ovom zapletu jeste da se previše oslanja na poetiku
vesterna, žanr koji je nama dalek i neadekvatan za formulisanje lokalnih tema. Žanrovsko
prepoznavanje je tačno, ali vestern je ne samo svojstven našoj kinematografiji
već je u radovima klasika Žike Mitrovića i manje poznatog, ali vrlo
interesantnog, Časlava Damjanovića ostavio značajnog traga, upravo u vezi sa
kosovskim temama u naslovima kao što su „Kapetan Leši“, „Brat doktora Homera“
ili „Rekvijem“.
Druga bi bila
vezana za zanemarivanje „šire slike“, dugotrajnog etničkog konflikta u kome je
dolazilo do zločina sa obe strane, od kojih su srpski internacionalno
prepoznati i kažnjeni. No, zar se vestern kao žanr ne dešava na prostoru i u
vremenu u kome se mnogo veći i jednosmerniji zločin dešavao. Čak i onda kada je
vestern prepoznao kontradikcije rasizma i genocida nad Indijancima, nije se
time previše opteretio, fokusirao sa na priče o dobru i zlu, junacima koji
pronalaze životnu snagu u velikim prostranstvima, suočeni sa preprekama svih
vrsta.
Treća bi bila
vezana za to što ovakav film odstupa od prepoznatljive estetike aktuelnog srpskog
filma i uvodi ga na jednu neistraženu teritoriju. To je tek delimično tačno.
Kako svedoči primer velikog Žike Mitrovića, ovakvi filmovi su snimani kod nas
upravo u vreme kada je jugoslovenska kinematografija bila u velikom usponu i
odlikovala se visokim zanatskim kvalitetom i autorskom raznovrsnošću. Srpski
film je kao forma postjugoslovenskog filma upadljivo zanemario značajan deo
svoje tradicije, i ovakav naslov bi po mnogo čemu zapravo obnovio njegovu
raznovrsnost.
Četvrta bi
ipak bila ključna – optužila bi film za etnocentričnost, da sukob među junacima
proizilazi iz etničke podele, što zapravo ne bi moralo da bude tačno. U
nesposobnoj kosovskoj policiji, recimo, likovi bi bili Srbi. No, ta primedba bi
u osnovi stajala i dovela bi do pozivanja na „čojstvo“, teze o tome kako je
veličina našeg filma upravo u tome što je sposoban da preispituje našu krivicu,
našu mračnu stranu itd. Međutim, preveliko lučenje čojstva smanjilo je funkciju
naših žlezda za junaštvo. Samim tim čojstvo je izgubilo svoju potenciju. A u
očima drugih ta vrsta paternalističkog odnosa prema konfliktu u kome se mi
neprestano bavimo sami sobom generiše perverzan vid šovinizma. Kao što je u
šovinističkom zanosu, sve što je dobro u nama prikazivano kao najbolje na
svetu, sada je svako „naše“ crnilo postalo crnje od tuđeg. Rečju, mi sebe
naizmenično obožavamo ili mrzimo, ali se neprestano bavimo isticanjem sebe. S
druge strane, u seriji poniženja čiji je osnovni smisao bio gubitak poverenja u
bilo kakav mehanizam prava, srpski film je izgubio sposobnost da razume kako
borba protiv siledžija i nepravde nikada neće izaći iz mode.
Da bi se
razvilo čojstvo, potrebno je dakle stvoriti nove junake. Junake ćemo napraviti
tako što ćemo ih suprotstaviti znatno jačem protivniku i omogućiti im ili da ih
pobede ili da u porazu postanu bolji ljudi. Nažalost, na samo nekoliko stotina
kilometara od Beograda mi imamo tu priču danas, ne moramo kao Holivud da
tražimo takve izazove hiljadama kilometara daleko, na planeti Zemlji, ili van
nje, u dalekoj prošlosti ili dalekoj budućnosti.
Srbi na Kosovu
nažalost proživljavaju i mnogo strašnije priče od ovog pitomog vesterna koji
sam ja predložio. Za razliku od junaka u tim filmovima, oni su svesni da ne
žive po pravilima žanra, i jedino im preostaje da se nadaju kako na kraju svega
ima poetske pravde. Mi smo se s druge strane pretvorili u gledaoce, pasivne posmatrače
njihove nevolje. Međutim, kao i vestern, tako i tragedija kosovskih Srba polako
izlazi iz mode među posmatračima realnosti. Zato je vreme da je pretvorimo u
filmsku priču, i u formi od sat i po pojasnimo ljudima kako se postaje heroj.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment