U jednoj
poznatoj kampanji protiv piratskog nabavljanja filmova i muzike, reklame su
govorile o tome kako bi preuzimanje intelektualne svojine bez nadoknade trebalo
doživljavati kao krađu iz samoposluge ili obijanje automobila. Pobornici
drugačijeg pogleda na autorska prava, koji su svoj vrhunac organizacije
dostigli u formi skandinavskih Piratskih partija, smatraju da to nije krađa i
polemišu sa takvim pogledom na stvari, ali sama kampanja je imala lukav fokus –
njen cilj je bio da dopre do ljudi koji sebe smatraju pristojnim i da im stvori
osećaj kako neplaćanje intelektualne svojine - uprkos tome što je besplatno
dostupna na mreži - ima konotaciju lopovluka ili razbojništva.
Da li bi takva
kampanja pomogla u borbi protiv korupcije u srpskim državnim institucijama?
Naime,
očigledno je da u većini korupcionaških afera koje dospevaju do javnosti, ali i
u onima sa kojima je svako od nas suočen svakodnevno, glavni protagonisti nisu
ljudi koji obijaju kola i kradu žvake sa rafova pored kasa u samoposluzi. Ako
ne bi obili auto, zašto onda uzimaju mito ili na druge načine potkradaju
državu? Odgovor je verovatno u tome što takve gestove ne doživljavaju kao
krađu.
Iako u Srbiji
sasvim sigurno postoje partije koje većina građana poistovećuje sa korupcijom i
krađom, takvi državni službenici još uvek nemaju formalnu organizaciju koja bi
artikulisala njihov stav, nemaju ono što za skeptike prema savremenoj
percepciji autorskih prava predstavlja Piratska partija. Otud, nama preostaje
da naslutimo kako to da oni sebe ne vide kao lopove.
Nažalost, čini
se da je nezaustavljiva korupcija u našim institucijama svojevrsni produžetak
jednog legalnog procesa, a to je privatizacija. Naime, ako uzmemo u obzir fokus
na ličnu korist koju pokazuju državni službenici, onda se njihovo ponašanje
jedino može razumeti kao svojevrsna privatizacija vlastitih radnih mesta.
Uprkos tome što ih je država zaposlila da rade poslove u korist zajednice i
zastupaju njene interese, oni ih rade u ličnu korist. Slično su bila koncipirana
i državna preduzeća. Zadatak im je bio da rade, s tim što bi njihova
produktivnost bila stavljena u službu društva a ne profita. Sa privatizacijom,
ona koja su imala sreće, nastavila su da rade ali je profit stavljen na prvo
mesto.
Razlika između
privatizovanih preduzeća i privatizovanih radnih mesta u državnoj službi je u
tome što ovi drugi niti plaćaju porez niti su obavezni da poštuju bilo kakav
zakon koji bi opisivao njihovo specifično odstupanje od izvorne funkcije.
Sličnost je u najmanju ruku psihološka, korumpirani državni službenici sebe ne
samo da ne vide kao lopove već smatraju da su posebna vrsta preduzetnika, da
baštine pronicljivost i avanturizam kojim iz dana u dan prevazilaze ograničenja
koja im nameće država. Štaviše, pošto su mnoga radna mesta dodeljena po
partijskoj liniji, korumpirani službenici strepe za svoje pozicije, umišljaju
da se nalaze na vrlo dinamičnom tržištu rada i sebe vide kao poslovne genije
koje ovakav politički sistem samo sputava.
Nažalost,
postavlja se pitanje da li kampanju koja bi izjednačila kradljivca kola sa
korumpiranim državnim službenikom treba usmeriti prema počiniocima ili prema
njihovoj okolini. Naime, sve je češći slučaj da umesto osude, korumpirani
državni službenici nailaze na poštovanje kako svojih bližnjih tako i ostalih
poznanika jer su se „dobro snašli“ i zarađuju više nego što im je država
namenila. Srbija nije prva zemlja na svetu u kojoj je sirotinja više
fascinirana sumnjivim bogatašima nego što pokazuje solidarnost među sobom, ali
svakako jeste prva u kojoj su žrtve korupcije prepune poštovanja za svoje
dželate.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment