Po nedavnim
anketama većina Amerikanaca ne veruje u nalaze Vorenove komisije da je pre
tačno pedeset godina, 22. novembra 1963, Li Harvi Osvald samostalno, bez
pomagača i nalogodoavaca, ubio Predsednik SAD Džona Ficdžeralda Kenedija. Štaviše,
reklo bi se da je danas verovanje u narativ izgrađen na bazi nalaza Vorenove
komisije kudikamo egzotičniji od verovanja u neke od bizarnijih teorija zavere.
Kenedijevo
ubistvo je ispraćeno talasom konspiroloških, aktivističkih i nevladinih preispitivanja
koja su bila vrlo aktuelna tokom šezdesetih i sedamdesetih da bi zamrla tokom
osamdesetih. Ipak, početkom devedesetih interesovanje za atentat u Dalasu
doživljava silovit uspon zahvaljujući remek-delu Olivera Stouna „Dž.F.K“ u kome
je prikazana istraga njuorleanskog tužioca Džima Gerisona koja je tretirala
ovaj čin kao zaveru a ne delo neuračunljivog pojedinca.
Stounov klasik
i danas stoji kao kapitalno ostvarenje političkog filma a što je još važnije i
kao najvažnije delo o ovoj temi pošto je sumirao praktično sve činjenice,
pretpostavke i širi kontekst u vezi sa ubistvom. Ipak, važno je naglasiti da je
Kenedi bio prvi američki predsednik koji je još za života bio značajno povezan
sa kinematografijom. Naravno, povezanost Holivuda i predsednikovanja dostigla
je vrhunac kada je glumac Ronald Regan postao predsednik.
Za početak, Džon
Ficdžerald Kenedi je, još za života, postao filmski junak. Prvo je televizija a
potom i kinematografija pokazala interesovanje za njegov ratni staž i snimljene
su dve priče o tragediji broda PT-109 na kome je Kenedi služio. Televizijska je
snimljena 1957. a bioskopska je izašla tokom leta 1963. godine, nekoliko meseci
pre atentata.
Sam Kenedi je
odavao utisak svojevrsne medijske zvezde. Njegov imidž je podsećao na stil
holivudskih glumaca, sa sve glamuroznom suprugom Džeki i prijateljima među
velikanima tadašnjeg filma i estrade. Pored već dosta pominjane vanbračne
avanture sa Merilin Monro, Kenedi je preko porodične veze sa Čarlsom Lofordom
ostvario bliske kontakte sa Frenkom Sinatrom i njegovim društvom. Mnogi
smatraju da je upravo ovaj kontakt i rezultirao komunikacijom sa italijanskom
mafijom i davanjem obećanja koja kasnije nije mogao da ispuni i zbog kojih je
ubijen.
Popularna
kultura je anticipirala Kenedijevu ugroženost. Poznati britanski pisac
petparačkih romana Džon Krisi je u serijalu o detektivu Skotland Jarda Džordžu
Gidionu osmislio zaplet u kome južnjački rasista organizuje atentat na Kenedija
u Londonu. Ako imamo u vidu Kenedijev angažman oko ukidanja rasne segregacije,
Krisi je anticipirao uverljivo motivisanog počinioca.
Ubrzo posle
atentata, dokumentarni filmovi postaju prva instanca u kojoj se iznose
alternativne teorije o Kenedijevom ubistvu. Potom, u Americi kreće serija
političkih ubistava, i redom ginu Martin Luter King i Robert Kenedi a borci za
ljudska prava se nalaze pod velikim pritiskom. Otud i u Americi i van nje
počinje produkcija filmova koji aludiraju na Kenedijevo ubistvo i ovu atmosferu
političkog terora.
Ipak, u tom
nizu mora se izdvojiti jedan naslov – reč je o filmu Dejvida Milera „Akcija za
atentat“ iz 1973. godine, po scenariju čuvenog Daltona Tramba koji se u vreme Makartijevog
„lova na veštice“ našao na „Crnoj listi“ filmskih radnika kojima je bio
onemogućen rad u holivudskim studijima. Trambo je inače bio član prokažene
„Holivuske desetorice“ koji je tokom progona osvojio dva „oskara“, jedan pod
pseudonimom i drugi je uzeo „paravan-pisac“. „Akcija za atentat“ je film slabog
umetničkog dometa, sporog tempa, lišen dramskih sukoba u korist taksativnog
navođenja kako je tekla zavera. Međutim, oni koje interesuju politika i
istorija filma moraju da ga vide zbog beskomprisnog stava i punog ubeđenja sa
kojim je okrivljen vojno-industrijski kompleks za ubistvo Kenedija. Sa Trambom
je na scenariju sarađivao i advokat Mark Lejn koji je među prvima osporio
navode Vorenove komisije. Drastičnost iznetih pretpostavki je dovela do toga da
film bude povučen iz bioskopa i iznova postane dostupan na kućnim formatima tek
krajem osamdesetih.
„Akcija za
atentat“ je po mnogo čemu čak i radikalnija optužba vojno-industrijskog
kompleksa od Stounovog filma. Međutim, ova dva filma povezuje jedna neverovatna
činjenica. Naime, „Akciju za atentat“ je u početku razvijao Donald Saterlend sa
idejom da producira i igla glavnu ulogu. Kada mu je taj plan propao, posvetio
se nekom drugom projektu. Međutim, upravo Saterlend igra „Gospodina Iks“ u
verovatno najcitiranijoj deonici Stounog filma, bivšeg obaveštajca koji
Gerisonu iznosi zaveru koja stoji iza Kenedijevog ubistva.
Deo američke
javnosti smatra da je Kenedijeva smrt promenila tok američke istorije. Vremenom
je dobio tretman hristolike figure čija smrt predstavlja prekretnicu. Otud je
tema Kenedijevog ubistva i njegovog sprečavanja postala čest motiv u naučnoj
fantastici, recimo u romanu Stivena Kinga „Dalas '63“, koji je prošle godine
izašao i kod nas. Kao što deo tumača Hristove sudbine, smatra da je Judina
izdaja presudan gest tako je i Kenedijeva smrt tretirana ili kao uvod u još
dublju katastrofu ili kao događaj koji se morao desiti da bi se Amerika „prenula“.
Politički
protivnici, kako iz redova Republikanaca tako i iz matične Demokratske stranke,
smatraju Kenedijeve „prljavim“ političkim igračima. Moć ovog klana je ipak
sprečavala da se takva slika pojavi u popularnoj kulturi. Ipak pretprošle
godine izašla je serija „Kenedijevi“ čiji su autori osvedočeni Republikanci.
Porodica je potegla dosta veza u indsutriji zabave ne bi li sprečila njeno
emitovanje, ali serija je na kraju ipak uspela da obezbedi prikazivanje, doduše
na jednom manje uglednom kablovskom kanalu.
Poplava raznih
pretpostavki o tome ko je ubio Kenedija komodifikovala je zločinačko udruženje
političkih protivnika, vojno-industrijskog kompleksa, italijanske mafije i
kubanske dijaspore. Kroz brojne prikaze u popularnoj kulturi izmešteno je iz
politike u domen zabave, a pretpostavljeni zaverenici su od stvarnih ličnosti pretvoreni
u petparačke negativce. Otud nepoverenje većine Amerikanaca u nalaze Vorenove
komisije više svedoči o tome koliko je popularna kultura postala ubedljivija od
zvaničnih državnih organa nego o istini koja se (možda) neumitno izborila za
svoje mesto uprkos zataškavanju.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment