„Trka života“
Rona Hauarda, film o rivalstvu Džejmsa Hanta i Nikija Laude, dvojice vozača
Formule 1 koji su 1976. godine promenili istoriju ovog sporta, trenutno vozi
poslednji krug u srpskim bioskopima. Lauda i Hant su značajni kao predstavnici
dve epohe u istoriji motosporta – obojica su došli iz bogatih porodica, s tim
što je Hantovo životno opredeljenje bilo da živi kao raspusni plejboj a Laudino
da podigne učešće u opasnim trkama na nivo profesije, sa sračunatim rizicima i
vrhunskom pripremom.
U sezoni 1976.
njih dvojica su razvili bespoštedni rivalitet. Uprkos nesreći u kojoj je
pretrpeo teške opekotine, Lauda se vratio trkama ne bi li osvojio Gran Pri i
sprečio Hanta da postane šampion, i jedini put u svojoj karijeri dopustio je da
bude vođen emocijama.
S druge
strane, Hantov osnovni motiv bio je baziran na emocijama i potrebi za
dokazivanjem, pred porodicom, javnošću i samim Laudom. Prvi susret ova dva vozača
dogodio se 1970. godine u britanskoj Formuli 3, trećeligaškom takmičenju iz
koga najtalentovaniji vozači prelaze u više rangove i možda završavaju u
Formuli 1.
Iste te 1976.
godine kada su Hant i Lauda dominirali pistama Formule 1, jugoslovenski vozač
Sead Alihodžić, inače sarajevski plejboj i naslednik poznate juvelirske
porodice, pokušao je da uđe u Formulu 2, ne bi li vremenom uspeo da se probije
i do najelitnijeg takmičenja, Formule 1. Pod pokroviteljstvom sarajevskog TASa
i modričke Optime, Alihodžić kupuje zastareo bolid verujući da će njegove
tehničke nedostatke nadoknaditi svojim istančanim vozačkim instinktom.
Nažalost, učestvuje u pet treninga i ni na jednom ne uspeva da se kvalifikuje
za trku.
Dve godine
kasnije, 1978. godine, Sead je otišao u Internacionalni britanski šampionat
Formule 3, tamo gde su se Hant i Lauda upoznali. Ovog puta, imao je vrhunski
bolid, jedan od boljih u tadašnjoj konkurenciji. Učestvovao je na tri trke – u
prvoj je postigao rekord karijere, u trećoj je doživeo tešku nesreću posle koje
je završio u komi, a nakon dugog oporavka više nije vozio ni običan automobil.
Iz Seadove tadašnje generacije u Formuli 3 nekoliko vozača je otišlo u
najprestižnije takmičenje, među njima su najznačajnija imena potonji asovi
Najdžel Mensel i Nelson Pike.
„Trka života“
je lako zamenila „Gran Pri“ Džona Frankenhajmera na prestolu najboljeg filma o
Formuli 1. Ipak, „Gran Pri“ će i dalje ostati značajan kao „vremenska kapsula“
pošto je reč o filmu koji je sniman na trkama, a za volanom bolida su bili tada
aktuelni asovi - dok je „Trka života“ ipak „samo“ besprekorna rekonstrukcija.
Potencijalni film o Seadu Alihodžiću i pokušaju vozača iz jedne male ali
ambiciozne zemlje da uđe u svet Formule 1 mogao bi ozbiljno konkurisati ako ne
„Trci života“ a onda sigurno „Nacionalnoj klasi“, najboljem jugoslovenskom
filmu o automobilizmu i sportu uopšte. „Beogradski fantom“ Jovana Todorovića
pokazao je da se kod nas pojavila nova generacija autora za koje scene
automobilskih potera nisu tabu. Za razliku od „Trke života“, film o Alihodžiću
bi bio priča o autsajderu koji želi da uspe u svetu koji daleko nadilazi
njegove mogućnosti. Takve priče mogu imati i internacionalni potencijal. Recimo,
studio „Dizni“ je pre dvadeset godina snimio šarmantan film o jamajkanskoj
bob-reprezentaciji „Hladni trkači“ čiji članovi maltene nikada nisu videli sneg.
Priča o Seadu Alihodžiću bi mogla biti simpatično sećanje na zemlju koje više
nema i njenu ambiciju da učestvuje u globalnim tokovima, čak i kad su joj bili izvan
domašaja.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment