Za kolumniste
koji pišu na srpskohrvatskom Tijanićeva smrt ima iste razorne posledice kao
Titova za jugoslovenske komuniste – njegov stil i uticaj će ostati nedostižni,
posao kojim se bave će verovatno izgubiti na značaju, sloboda izražavanja će shodno
tome opadati jer kolumne neće nikoga više ni preterano provocirati ni preterano
radovati, a ta dinamika je u samom korenu ovog poziva. S druge strane, i Tijanićev
rad na RTSu u velikoj meri podseća na Titov. Rukovodio je glomaznom mašinerijom
koja je u sebi spajala medijsku kuću i socijalnu ustanovu, u jednom trenutku je
počeo da je pretvara iz državne radio-televizije u Javni servis, slično Titu
koji je transformisao SFRJ iz centralizovane staljinističke države u oazu
samoupravljanja.
Forma Javnog
servisa, kao i komunizam odnosno samoupravljanje u izvornom smislu, ostali su
nedosegnuti i za Tijanićevog i za Titovog života. Posle smrti ovakvog lidera,
otvara se pitanje naslednika. U SFRJ se još Ustavom iz 1974. predviđalo da
posle Tita više nikada neće moći da se pojavi takva figura, sa takvim
ovlašćenjima i mandatom, mada su mnogi želeli da zauzmu njegovo mesto. U
slučaju Tijanića, formalne ingerencije njegovog naslednika ostaju iste ali se
čini da političke elite ne žele takvu harizmatičnu ličnost na čelu RTSa ali da
isto tako nema ni kadrova koji bi mogli zauzeti njegovo mesto.
Ne znam koliko
je sam Tijanić kriv za takvo stanje, ali činjenica je da naša medijska scena sa
čitavih šest kuća sa nacionalnom frekvencijom nije uspela da iznedri čoveka tog
kalibra. U našem osetljivom medijskom prostoru, uprkos tome što nam kultura
poslovanja diktira različite poglede na taj problem, državnom radio-televizijom
koja je na putu transformacije u javni servis i dalje mora da rukovodi
harizmatična ličnost koja će iz vlastitog autoriteta generisati barem
elementarno poverenje građana i političkih činilaca.
Moramo imati
na umu da su posle dirigovanih Miloševićevih medija koji su izveštavanje doveli
do paroksizma, a potom i vrlo slobodnih iznošenja najtežih optužbi u javnosti, u
pogledu političkog i finansijskog uticaja na rad novinara, građani izgubili
poverenje u medije. RTS je u tom smislu najdelikatniji primer hoda po žici jer
se on ne bavi isključivo izveštavanjem već i stvaranjem „zvanične slike“ o
našoj stvarnosti što je velika odgovornost.
Tijanić je bio
paradigma opredeljenja da se na čelo medija postavljaju novinari iako je RTS
imao mnogo šire programske ciljeve od informativnog programa. Možda bi promena
struke onoga ko je na čelu ove kuće bila dobrodošla ali čini se da još uvek
nije trenutak za to.
U Tijanićevom
mandatu najviše je napredovao informativni program. Okupljeni su praktično svi
naši novinari koji su dorasli zadacima RTSa osim možda par izuzetaka koji su
ostali na B92. Otud je ovaj segment programa i najviše unapređen tako da bez
ikakve sumnje RTS ima dominantnu poziciju u tom domenu.
Kad je reč o
stranom filmskom i serijskom programu, Tijanić je prvo radio sa Robertom
Nemečekom koji je ostvario značajan domet na Pinku, ali ga je u međuvremenu
prilično vešto transformisao u skladu sa našom medijskom slikom – strani
filmovi i serije nisu više značajno pogonsko gorivo gledanosti, i Nemečekov
naslednik Ivan Karl je preformulisao RTSov program u novi, održiv, koncept u
kome su populistički i kvalitetni sadržaji bili valjano izbalansirani. Povremeno
se gledaocima podilazilo Van Damovim filmovima ali su se i podizali kriterijumi
BBC, HBO i skandinavskim serijama. U ovom domenu, RTS takođe ima dominantnu
ulogu.
U pogledu
gledanosti i produkcionih ambicija, RTS nesumnjivo ima dominantnu ulogu i u
domenu domaćeg dramskog programa. Nažalost, čini se da je ovo segment u kome su
očuvani razni raniji klijentelistički odnosi i u njemu je Tijanić uspeo
ponajmanje da izvrši transformaciju. Vremenom je RTSova dramska produkcija postala
preglomazna, serije su dobijale neprimereno velike narudžbe epizoda, po
sumnjivo visokim cenama, a autori i teme su se besomučno ponavljali. Iako je u
pogledu rejtinga, RTS tu ostao neprikosnoven, Prva se nametnula kao dinamičnija
kreativna sredina. Taj domen kreativnosti je svakako prostor za napredak u kome
će Tijanićev naslednik moći da se pokaže.
Dokumentarni i
obrazovni program, kao i emisije iz kulture automatski predstavljaju nešto u
čemu RTS dominira, u najmanju ruku zato jer se ostale televizije time ni ne
bave. Ipak, čini se da u ovom domenu postoje dva važna pravca za dalje
unapređenje. Prvo, RTS odavno nije formirao neke istinski kvalitetne i sveže
autore u ovim žanrovima. Nove produkcije ima ali je mahom vrlo bezlična i
neupečatljiva. Drugo, ostaje veliki problem termina jer je Drugi program, kao
glavni nosilac ovih sadržaja, i dalje opterećen kancerom skupštinskih prenosa
koji onemogućuju da se termini ovakvih programa uspostave i ustale.
Domen u kome
je RTS u priličnoj defanzivi jesta zabavni program. Jedan od razloga za to je
promena medijske slike u kojoj je kulturni kapital pojavljivanja na televiziji
potpuno devalviran, delom kroz postojanje velikog broja nacionalnih
frekvencija, delom zbog potpune deregulacije u ovoj sferi. To je praćeno krizom
muzičkog biznisa na globalnom nivou koja se prenela i kod nas. Kad se tome
dodaju monopoli diskografskih kuća koje su vezane za medije (PGP-RTS, City i Grand
na Pinku, B92, sada i Prva) došlo je do razaranja scene i nemogućnosti da se
generiše hit jer se nijedna pesma ne emituje na svim medijima. Otud je RTS
najsporije reagovao na ove promene. Pored Evrovizije koja je imala veliki
značaj, i objektivno jeste najvažniji događaj u sferama zabavnog programa u
celom regionu, i nekih tradicionalnih kvizova, RTS na drugim nivoima naprosto
nije uspeo da se snađe. Muzičke i zabavne emisije su im mahom slabe i bez
velikog značaja na terenu, a već godinama nema čak ni ozbiljno koncipiranog
Novogodišnjeg programa koji je ranije bio ponos ove kuće. Evrovizija je ostala
svojevrsni smokvin list koji pokriva poraz RTSa u ovom domenu, a očuvano
dostojanstvo samog programa je satisfakcija kojom se pravda nedostatak pokušaja
da se nešto uradi. Stoga zabavni program ostaje velika prilika za Tijanićevog
naslednika, ali i obaveza pošto je RTS postizao značajne rezultate na tom
polju.
Nasledniku
ostaje RTS sa prevelikim brojem zaposlenih, od kojih su mnogi neupotrebljivi i
srećom retko navraćaju na posao. Ali i sto mladih stručnjaka koji su primljeni
protekle godine. Ovi novi kadrovi bez ikakve sumnje ulivaju optimizam i nude
mogućnost za sveže programske ideje.
Jugoslavija
nije uspela da preživi bez Titovog autoriteta, zapljusnuta raznim alternativnim
konceptima. RTS danas takođe nailazi na krizu, ozbiljnu konkurenciju, i razna
programska iskušenja koja je Tijanićev autoritet uspeo da prevaziđe. Kao što je
SFRJ više strahovala od staljinizma nego od kapitalizma, tako i RTS pred sobom
ima strah od ekremizacije s jedne i veranizacije sa druge strane. Klizanje u
populizam radi rejtinga ili hermetičnost radi očuvanja prestiža su ogromni
rizici, naročito ovo drugo - ako RTS postane pretenciozan, u Srbiji neće ostati
niko ko će iole pokušavati da omasovi nešto kvalitetno. Iako ono najmasovnije
na RTSu često nije bilo kvalitetno, nije bilo ni apsolutno pogubno kao aduti
drugih kanala. Ključna paralela između Tijanića i Tita je ipak to što su obojica
ostavili svoje životno delo, Jugoslaviju odnosno RTS, u boljem stanju nego što
su ih zatekli.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment