Premijera
filma „Kapetan Filips“ Pola Gringresa koincidira sa izlaskom izvanredne knjige
Zorana Ćirjakovića „Globalna Afrika“. Gringrasov film je baziran na memoarskoj
ispovesti kapetana teretnog broda Ričarda Filipsa kog su 2009. godine oteli
somalijski pirati tokom neuspešnog gusarskog prepada na njegov brod „Mersk
Alabama“. Ćirjakovićeva knjiga je bazirana na politikološkim razmatranjima
globalizacijskih procesa u podsaharskoj Africi, ali i ličnim putopisnim iskustvima,
a između ostalog se dotiče i fenomena lokalnog, vrlo specifičnog, kriminala
koji uključuje i somalijske pirate.
Afrika je u
više navrata bila tema recentnih holivudskih filmova. „Hotel Ruanda“ Terija
Džordža govorio je o sukobima Hutua i Tutsija koji su na kraju rezultirali
genocidom i intervencijom međunarodne zajednice. „Krvavi dijamant“ Edvarda
Zvika je s druge strane hteo da prikaže mračni svet ilegalne trgovine
dijamantima. Ipak, ti filmovi su se manje ili više bazirali na sentimentalnom
zapadnjačkom pogledu u konradovsko Srce tame, paternalistički ukazujući na
teške probleme sa kojima se suočava lokalno stanovništvo.
Priča o
zapadnjaku koji može da ode u Afriku i plemenito pomogne domorocima, prešla je
polako sa filma u stvarnost i Ćirjaković u „Globalnoj Africi“ živopisno
prikazuje kako je podsaharske krizne zone parcelisala holivudska elita. Džordž
Kluni, Madona, Bred Pit i Anđelina Džoli su podelili krizna žarišta za sebe i
danas maltene postali zvaničnici tih teritorija i konflikata. To ipak ne znači
da Holivud u potpunosti komodifikuje teme iz podsaharske Afrike.
Recimo,
Južnoafrikanac Nil Blomkamp je snimio „Distrikt 9“ u kome je prikazan maštovit
pseudo-realistični žanrovski svet u kome su vanzemaljci sleteli u Johanesburg i
dobili kvart na korišćenje, generišući novu vrstu rasizma, ujedinjenje ljudske
rase, južnoafričkih belaca i crnaca protiv bića sa druge planete (i eventualno
Nigerijaca). U ovom filmu se za početak dolazak vanzemaljaca koji je
konvencionalno obično vezan za američku teritoriju, pomeren u Južnu Afriku. Uprkos
tome što je Blomkampov film, zahvaljujući producentskom autoritetu Pitera
Džeksona (Gospodar prstenova), nastao na obroncima holivudskog sistema, ipak se
može smatrati holivudskim ostvarenjem u hardverskom ali ne i u softverskom
pogledu. „Distrikt 9“ je bio zanimljiv primer „glokalizacije“, lokalne obrade
globalnog fenomena, u ovom slučaju filmskih žanrova naučne fantastike i akcije
koji su osnov globalne dominacije Holivuda. Bez američkih likova koji
intervenišu u priči, sa političkom potkom koja kreće iz lokalnih okolnosti a
potom postaje univerzalna za sve, Blomkamp je snimio film koji je konačno
uzvratio pažnju publici van SAD a imao je kapacitet za globalnu eksploataciju.
Takvu praksu je nastavio u svom sledećem projektu „Elizijum“ u kome je snimio
holivudski film posvećen životnoj borbi publike van Amerike.
„Kapetan
Filips“ prikazuje dva čoveka koji svoju egzistenciju u modernom kapitalizmu
ostvaruju na moru. Ričard Filips je kapetan teretnog broda, zabrinut za svoju i
sinovljevu budućnost jer su radna mesta postala sve nestabilnija a poslodavci
žele što jeftiniju radnu snagu. Musa je somalijski gusar koji se bavio
ribolovom sve dok strani brodovi sa vrhunskom opremom nisu počeli da love u
somalijskim vodama i gurnuli deo ribarske zajednice na drugu stranu zakona. Za
razliku od Filipsa koga pritiska žrvanj zapadnog kapitalizma, Musu na
neprekidni rad tera reketiranje lokalnog despota i paravojne formacije. Kada se
susretnu na moru, Filips i Musa više nisu civilizovani mornar i divljak, belac
i crnac, već dvojica profesionalaca, od kojih jedan funkcioniše u okvirima
zapadnjačke civilizacije a drugi u somalijskoj alternativnoj modernosti.
Međutim, obojica su se našli na moru, i na istom mestu, zahvaljujući istim
globalnim tokovima.
Nažalost,
uprkos tome što je ova postavka jasno čitljiva, Gringresov film se ne zadržava
na njoj već čitavu polovinu trajanja posvećuje pokušajima američkih specijalnih
jedinica da spasu Filipsa. U tom domenu film jako pada, ne samo zato što smo u
poslednje vreme videli slične priče o vojnim podvizima, i malo su nas zamorili,
već i zato što sama akcija spasavanja nije sadržala praktično nikakve napete
ili nepredviđene momente. Ipak, upravo na osnovu tog segmenta, kritika i
distributeri proširuju ciljnu grupu ovog filma preporučujući ga ljubiteljima
bioskopske akcije.
Politički
obrazovani reditelj Pol Gringres lako je prepoznao da je Afrika trenutno
najintrigantniji kontinent za promišljanje baš zbog onoga što je Ćirjakovićeva
osnovna teza – Afriku globalizacija nije zaobišla, u njoj je ona samo na
drugačiji način ishodovala, proizvodeći neke vrlo neobične forme alternativne
modernosti. Nažalost, globalna priroda filmskog posla naterala je Gringresa da
svoj film učini isplativim tako što će ga obogatiti akcionim detaljima i na taj
način je pokvario nešto autentično onim što gledamo svaki dan. Iako Gringres
sebe verovatno vidi više vidi kao kinematografskog Musu, pristajući na uslove
holivudske igre postao je filmski kapetan Filips.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment