Novosadska
izdavačka kuća Čarobna knjiga otišla je najdalje u domenu raznih sniženja cena
i znatan deo svoje ponude prodaje za sto dinara. Kada je na ovogodišnjem Sajmu
knjiga ta akcija obelodanjena, spisak ponuđenih izdanja delovao je kao neka
greška. Među knjigama koje su se mogle kupiti za sto dinara bili su klasici
poput Balardovog „Sudara“ ili Doktorouljevog „Regtajma“, krimić „Tarantula“
Tijerija Žonkea koji je srdačno preporučivao Mišel Uelbek, klasik kaubojskog
romana „Čovek zvani hrabrost“ Čarlsa Portisa, pa sve do naslova koje tek treba
otkriti a zavređuju itekakvu pažnju kao što je recimo izvanredna skandinavska
antiutopija „Potrošni“ Nini Holmkvist.
Priznajem, ova
akcija me je izuzetno obradovala, i bio sam među mnogima koji su poharali
njihov štand, kupujući neke knjge koje su me ranije intrigirale, ali nedovoljno
da bi ih kupio po punoj ceni, uzimajući i po nekoliko primeraka naslova koje
volim kako bi ih poklanjao prijateljima i širio njihovu bazu čitalaca. Posle
Sajma, akcija se nastavila, i sada postoji nekoliko nivoa popusta, a na spisku
od sto dinara dodati su još neki naslovi.
Do sada su
knjige sa vrlo povoljnom cenom bile ili vezane za kiosk-ponudu gde su se
smenjivali veliki literarni klasici sa tabloidnim autobiografijama ili
političkim pamfletima, ili pak izdanja koja izdavači nikome nisu mogli da
utrape. U ovu poslednju grupu spadala je skorašnja akcija Službenog glasnika u
kojoj se pored nekoliko vrednih naslova, ili iskoraka za koje je jasno da ova
kuća nije umela da ih distribuira, uglavnom bila izdanja koje je Gavrilovićev
režim objavio podilazeći raznim političkim oportunizmima, obezbeđivanju
sinekura i drugim slabostima.
Međutim, ovih
dana Službeni glasnik postao je aktuelan zbog jedne druge potencijalne
rasprodaje a to je slučaj Ljušićeve „nepristojne ponude“ – aneksa ugovora za
autore u kome im se nudi prvenstvo otkupa knjiga po ceni stare hartije ukoliko
izdavač odluči da se na taj način reši tiraža. Ljušićev animozitet prema
autorima koji su pisali peticije u korist njegovog prethodnika, odnosno protiv
njega ne treba dovoditi u pitanje, i oni su se naravno osetili poniženim,
smatrali su da obezvređivanjem njihovih knjiga, eventualnim svođenjem njihove
cene na nivo stare hartije, on pokazuje stav prema delu. Ruku na srce,
zanimljivo je da se niko od autora nije obradovao mogućnosti da eventualno
otkupi preostale primerke svog dela po bagatelnoj ceni i učini ga dostupnim
svima onima kojima je do sada bilo preskupo.
Ovde dakle
imamo dva oprečna pristupa temi jeftine knjige. S jedne strane, oduševljenje
zbog toga što su knjige postale dostupnije pobuđujući radoznalost za širi krug
naslova a sa druge gnev što se obezvređuju. I zbilja, kada se ovaj slučaj
analizira, istina je negde na sredini. Naime, niža cena knjiga svakako pogoduje
ljudima sa već izgrađenim čitalačkim navikama. Ona im omogućuje da prošire
svoje vidike i „rizikuju“ sa novim piscima, i u svakom smislu olakšava
bibliofiliju. S druge strane, prodaja klasike po bagatelnim cenama na kioscima
nije doprinela njihovoj čitanosti, pre bi se reklo da ih je samo učinila češćim
dekorom na policama. Isto tako, kiosk-literatura je dovela do opšteg snižavanja
kriterijuma ne samo u literarnom već i u izdavačkom pogledu, sve lošiji
tekstovi su bili praćeni srozanom opremom. Ako imamo u vidu da su sve knjige
koje se sada prodaju sa popustom nekada imale uobičajenu, znatno višu cenu,
postoji rizik da ih čitaoci više neće kupovati onda kada se pojave već će
čekati neumitno pojeftinjenje što bi moglo dovesti do tektonskog poremećaja na
tržištu knjiga.
Promotivna
dimenzija ovakvih akcija je međutim nesporna. Akcije kao što su Noć knjige koju
prave Laguna i Delfi recimo, sa velikim, mada ne ovako drastičnim, popustima
znatno doprinose promociji ovih brendova. Čarobna knjiga je sasvim sigurno
privukla veliku pažnju ovom akcijom i proširila je krug ljudi koji su se
zainteresovali za njenu izdavačku politku.
Otud, ova pojeftinjenja
možemo gledati kao izdavački ekvivalent „primarne emisije“, pokušaj da se
upumpavanjem knjiga među građane, dođe do sredstava za dalje štampanje, i proširivanje
ciljne grupe za dane kada se tržište bude stabilizovalo. Isto tako, Noć knjige lako
može da se pretvori u Sumrak knjige i dovede do opšte devalvacije izdavačkog
posla.
I zato za
kraj, ostaje samo jedna moralizatorska teza – u ovom trenutku u srpskoj
samoposluzi, razlika između dvesta i sto dinara nije velika, ali na prodajnom
mestu Čarobne knjige jeste. Verujem da ima ljudi koji će na pravi način
iskoristiti mogućnost da pravu poslasticu kupe po ceni bakšiša.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment