Ove godine proslavićemo četrdeseti rođendan filma
“Partizani” Stoleta Jankovića, jedne od poslednjih velikih bioskopskih fresaka posvećenih
NOBu. Iste godine izašla je i “Užička republika” Žike Mitrovića, međutim
Jankovićev film je paradigmatičniji primer dekadencije tadašnje jugoslovenske
kinematografije.
Nedavno sam reprizirao ovaj film u jednoj neobičnoj formi.
Naime, neki fanovi Roda Tejlora sklopili su najdužu dostupnu verziju, mimo tročasovne
televizijske mini-serije naravno, a to je srpsko DVD izdanje, i pod one scene
koje su ostale i u američkoj verziji podvukli ton sa engleskom nahsinhronizacijom.
Pod onim scenama kojih nema u američkoj verziji ostavili su ton iz
jugoslovenske i titlovali bitne dijaloge, ostavivši bez prevoda samo poneko
dovikivanje, koje je razumljivo iz konteksta.
Ovo "krpljenje" jako dobro opisuje sam Jankovićev
film i predstavlja prilično dostojnu sudbinu za njega. Naime, u ovoj
"napabirčenoj" kopiji sadržana je napabirčenost samog filma.
Počet kao veliki film-freska o čuvenom masakru u Šapcu i
tamošnjim partizanskim dejstvima, usled raznih finansijskih mahinacija i
uvođenja američkog koproducenta, film je polako degenerisao u ratni akcijaš sa Rodom
Tejlorom, tada pristojno popularnim glumcem koji se lagano spuštao iz statusa
bioskopske u televizijsku zvezdu.
I na kraju krajeva, upravo je zbog svih onih ostataka iz
vremena kada je pretendovao da će biti film-freska i uspeo da se izdvoji kao
jedan od začudnijih Tejlorovih akcionih filmova, naročito jer on u njemu zaista
jeste akcioni heroj, nema samo malo trofejno pojavljivanje što je bio čest
slučaj u drugim partizanskim filmovima sa zapadnim zvezdama. Naročito je filmu
dalo na integritetu to što Rod Tejlor nema puno bitnih dijaloških deonica,
mnogo više glumi pogledom i bez reči, a nema nijedan veliki pretenciozni
monolog, čime se doprinosi njegovom imidžu tihog "čoveka od akcije".
Možda i najbolji film u Tejlorovom opusu jeste “Poslednji
voz iz Katange” Džeka Kardifa, jedan od omiljenih Martina Scorsezea, u kome
grupa ratnih veterana rade kao plaćenici u Kongu. U njemu se Tejlor suočava sa
Peterom Karstenom kao zlim plaćenikom-nacistom koji je u Africi našao slobodu
ali nije pobegao od svojih demona. U “Partizanima” su opet njih dvojica na
sukobljenim stranama s tim što nažalost nemaju međusobni obračub a Karsten igra
svirepog nacističkog oficira koji je naredio streljanje Šapčana. Nedavno
preminuli Karsten se tada već preselio u Jugoslaviju i postao je naš “domaći
Nemac”, praktično zapustivši svoju do tada uspešnu karijeru “holivudskog
Nemca”.
Rod Tejlor unutar jedinice ima hladan partnerski odnos sa
komandantom Brkom kog igra Bata Živojinović, i može se reći da Bata ne zaostaje
po harizmi za dotadšnjim štićenikom Džona Forda koji je u njemu video veliki
potencijal ali ga ovaj nikada nije u potpunosti ispunio.
Ono što “Partizane” izdvaja od drugih Tejlorovih akcijaša
jesu I ozbiljni resursi uloženi u film. Los Anđeles Tajms je pisao da su “Partizani”
koštali dva miliona tadašnjih dolara (oko deset miliona današnjih) i da je u realizaciji
učestvovalo oko deset hiljada članova ekipe i statista. Pritom, Janković nije
bio najveštiji reditelj jugoslovenske kinematografije ali je uvek imao umetničke
a naročito lirske ambicije tako da ovaj film i po odabiru lokacija, i po
dizajnu junaka, i po kadriranju u pojedinim scenama prevazilazi druge Tejlorove
angažmane.
Po svojoj funkciji u Partiji, Janković je inače važio za
najviše pozicioniranog filmadžiju u Jugoslaviji što je kod mnogih tadašnjih
autora stvaralo blag podsmeh i vise vezivalo njegovo povlašćeno mesto u esnafu
za partizanski staž nego za talenat. No, ukupno uzev, Janković je ostavio
zanimljiv opus iza sebe sa nekoliko filmova koji se izdvajaju.
Nažalost, ono što je ipak bila glavna funkcija projekta -komemoracija
masakra u Šapcu, nije ispunjena, a film ruku na srce ni ne deluje naročito predano
u tom dokumentarnom pogledu tako da maltene i ono što su istinito više liči na
fikciju.
Kad je o pripovedanju reč, “Partizani” imaju dosta elipsi,
podrazumevanja i skokova u vremenu čemu je verovatno doprineo montažni pokušaj
da se obilje materijala svede na odgovarajuće trajanje. S druge strane, ovo je
jedan od onih filmova koju su snimani u etapama po neekonomičnom bondarčukovsko-bulajićevskom
principu obuhvatanja sva četiri godišnja doba. Scenario inače potpisuju sam
Janković i američki scenarista, sa mahom TV reputacijom, Hauard Berk, ali se
kao inspiracija navode i dve priče Antonija Isakovića a kao saradnik na
scenariju je potpisan i Puriša Đorđević. Zanimljivo je da se Puriša kao
reditelj art-filma našao kao saradnik na jednom bulajićevskom projektu. Strani
scenarista je u ovom slučaju bio verovatno doveden da upriliči film za potrebe
američih koproducenata ali je tada postojala praksa dovođenja stranih pojačanja,
tako je Bulajić, recimo, na “Neretvi” ugostio Viskontijevog saradnika Uga Pira.
Možda najneobičniji detalj je muzička podloga. Naime, kao
kompozitor muzike potpisan je Vojkan Borisavljević ali kao autori muzičkih tema
javljaju se grčki internacionalac Mikis Teodorakis (u Jugoslaviji je recimo
radio i muziku za “Sutjesku”) i Boris Bizetić. Ipak, vrhunac ekscesa je pesma “Epopeja
partizana” koju peva Leo Martin, a zapravo je reč o obradi “Odiseje” samo sa
stihovima Milovana Vitezovića!
U opusu Roda Tejlora, “Partizani” mogu zauzeti mesto bitnog ratnog
filma, iza klasika kao što je “36 sati”, a ne smemo zanemariti ni veliki odjek Tarantinovih
“Prokletnika”. Zahvaljujući ambicijama jugoslovenskih autora koji su želeli da
snime nešto vise od rutinskog repertoarskog rada ovaj film sigurno ima posebno
mesto u njegovoj karijeri. Sam Tejlor nažalost ima loša sećanja na ovo snimanje
jer mu je na Tari u saobraćajnoj nesreći poginuo lični asistent i
telohranitelj.
Zanimljivo je da američka verzija nije bila dostupna
jugoslovenskoj javnosti, i da je to bio džentlmenski dogovor između reditelja i
producenta. Zlonamerni jugoslovenski filmski radnici su govorili da su američki
koproducenti toliko premontirali jugoslovensku verziju da su ubacili kadrove
lavova u trku i onda je ispadalo kao da partizani u nekim scenama beže od divljih
zveri. Smatram da je ovo više plod smisla za humor nego istina. Ipak, očigledno
je američka verzija bila znatno više formulisana kao B-film što je bila sudbina
mnogih partizanskih filmova ali se lakše podnosilo kada je bila reč o akcionim trilerima
Žike Mitrovića ili Hajrudina Krvavca. Krvavac je čak na stranim verzijama
svojih filmova i potpisivan kao Tom Rejmaunt ili Harold Kroford.
Filmovi o nacističkim zločinima su u principu bili ćorsokak naše
inače bogate filmografije o Drugom svetskom ratu i više su proisticali iz
bogatog finansiranja unesrećenih sredina nego iz umetničke inspiracije. Tako su
recimo značajne teme kraljevačkog i kragujevačkog masakra ili niškog logora
dobile beznačajne ekranizacije. Branimir Tori Janković je bio reditelj naročito
specijalizovan za tu temu. Na našem terenu, paradoksalno, najznačajniji naslov
o brutalnim nacističkim zločinima snimio je Đilo Pontekorvo u svom značajnom i
svojevremeno kontroverznom filmu “Kapo”, jednoj od temeljnih priča o
Holokaustu, ali tu je naš prostor poslužio samo kao lokacija a Lovćen film kao
ko-producent.
Za razliku od mnogih partizanskih filmova koji su služili za
odlivanje sredstava, “Partizani” su barem stekli kultni status u Americi
zahvaljujući Rodu Tejloru a on je nedavno rehailitovan kod Tarantina što će mu
omogućiti još puno novih gledalaca. Gledan iz vizure internacionalnog B-filma
on deluje bogato i sveže.
Ipak, to nije bio cilj zajednice kada ga je proizvodila no
nehotice je u njemu zarobljen taj spoj rekvijemskog socijalizma i neobuzdanog
konzumerizma koji je tada vladao Jugoslavijom. Perverzna želja da u istinitoj
priči iz NOBa glavnog junaka igra holivudski glumac bila je svojevrsni pokušaj
da se “naši događaji” približe internacionalnoj publici a u pozadini su se uvek
javljali isključivo komercijalni interesi stranih producenata. I tako su u
lokalu nastajale istorijske freske a napolju su filmovi prodavani “na metar”
kao B-produkcija. Ukoliko je već neko trebalo da bude “uvezen”, to su bili
reditelji, kao na primer pomenuti Đilo Pontekorvo koji je snimio klasik
političkog filma “Bitka za Alžir” čime je ovu istorijsku priču smestio u
nezaborav. U početku su doduše neki strani reditelji poput velikog nemačkog
stiliste Helmuta Kojtnera “gostovali” kod nas, ali se internacionalizacija
potom nastavila kroz angažovanje glumaca. U umetničkom pogledu najznačajnije
uspehe u prikazivanju ratnih strahota sa stranim glumcima u podeli imali su
Lordan Zafranović u “Padu Italije” i Žika Mitrović u “Gorkim travama”.
I danas se u našoj javnosti često licitira o angažmanu
stranih glumaca u ekranizacijama priča iz srpske istorije. Ipak, kada god
pomislimo da je to put da se naša kultura internacionalno plasira setimo se
Mimičinog “Banović Strahinje” u kome je Đango igrao Strahinju a Goldfinger Jug
Bogdana.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment