FEST je
godinama imao tradiciju da na otvaranju prikazuje kanskog pobednika. Ove
godine, međutim, tradicija je promenjena, otvaranje će obeležiti srpski film
„Top je bio vreo“, ekranizacija proslavljenog romana Vladimira Kecmanovića, a
kanski pobednik zatvara filmsku smotru.
S jedne
strane, publika na otvaranju FESTa proteklih godina nije nailazila na pitke i
prigodne naslove. Mnogi među njima nisu mogli da se nose sa novim radovima
Terensa Malika ili Mihaela Hanekea, jednim velikim delom i zato što nije reč o
filmofilima već su karte deljene raznim protokolarnim zvanicama koje bi teško
podnele i znatno lakše sadržaje, a deo publike je svakako bio privučen glamurom
samog događaja i reputacijom naslova koji se prikazuje, bez predznanja o poetikama
tih autora.
Prošlogodišnji
kanski pobednik „Plavo je najtoplija boja“ Abdelatifa Kešiša, s druge strane,
možda nije izabran za otvaranje zbog svog kontroverznog sadržaja. Naime, Kešiš
je u ovoj priči o ljubavi dve žene između ostalog prikazao i neke produžene
prizore njihovog seksualnog uživanja a oni bi mogli ozbiljno uzbuditi
beogradski Privremeni organ i ostale ugledne zvanice.
Šteta. „Plavo
je najtoplija boja“ ne samo da je vrlo zanimljiv film već po svojoj poetici
spada u red najpitkijih festivalskih pobednika u poslednjih nekoliko godina.
Naime, u ovom filmu konvencionalna dramaturgija oličena u jasnom razvoju priče,
glumačke bravure koje izvode profesionalci a ne naturščici, ubedljivi likovi sa
kojima se publika može identifikovati, fotografija koja uverljivo dočarava
atmosferu i montaža koja gradi tempo filma razdvajajući važno od nevažnog,
doživljavaju svoju kansku reafirmaciju. Ako bi se moglo govoriti o nečemu
ekscesnom unutar ovog filma, onda je to svakako njegovo trajanje od tri sata i duge
scene seksa. Međutim, ako imamo u vidu da se francuski naslov filma prevodi kao
„Adelin život – prvo i drugo poglavlje“, rekao bih da ne traje dugo jer je spor
već pre zbog toga što priča dve priče.
Kešiš naime
prvo priča o tome kako je Adel shvatila da voli ženu što je već dosta trošena
tema u LGBT filmu a zatim priča o njenoj ljubavi sa Emom, slikarkom i
otvorenom lezbejkom gde period zanosa ubrzo zamenjuju problemi. Upravo u tom
drugom delu, „Plavo je najtoplija boja“ pokazuje svoju inovativnost u domenu
društvenog angažmana. Naime, Adel voli Emu ali ne i lezbejsku subkulturu kojoj
ona pripada i u njoj se ne snalazi. Vremenom, njihova ljubav nailazi na
prepreke unutar gej miljea, analogne onima koje su imali gej junaci ranijih
filmova sa konzervativnom sredinom. Kešišov film je u tom smislu kritika klišea
koji su zavladali u zapadnoj LGBT zajednici i podseća na ljubav kao odnos dve
osobe a ne pripadanje određenoj grupaciji.
Kod nas su
LGBT teme još uvek vrlo „otvorene“ iako su na Zapadu one manje-više „završena
priča“. U tom smislu, kod nas još uvek postoji prostor za filmove kao što je
„Parada“ koji se bave elementarnim ljudskim pravima i bazičnim vidovima
aktivizma. „Plavo je najtoplija boja“ baš zato mora biti zanimljiv našoj sceni
iz najmanje dva razloga. Prvo, zato što nudi pogled u to kako izgleda LGBT film
„sledeće generacije“. Drugo, zato što pokazuje šematizovanost zapadne LGBT
scene koju naše društvo možda može da izbegne upravo zbog kašnjenja za tim
trendovima.
U trenutku
pisanja ovog teksta, tek treba da se izmeri vrelina bioskopske verzije
Kecmanovićevog topa. Međutim, kanski žiri je uspešno prepoznao da je Kešišov
film delo velikog kalibra. Ako se organizatori FESTa nisu odvažili da izlože
publici ovaj tročasovni ljubavni diptih na otvaranju, publika bi svakako morala
da mu se masovno odazove, barem da po ko zna koji put pokaže da ima izoštreniji
instinkt od onih koji joj uređuju program.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment