Kada sam bio
dete, pred prve višestranačke izbore, sa brigom sam ih očekivao u strahu da bi
na njima mogao pobediti Vuk Drašković, osoba čiji me je nastup uznemiravao. Taj
strah je proisticao iz toga što je jako veliki broj ljudi iz moje okoline
pokazivao simpatije za njegovu politiku. Međutim, kada su se dogodili izbori,
Draškovićev rezultat je bio minoran.
Potom, kada
sam malo odrastao, svestan da postoji „tiha većina“, mada još uvek nedovoljno
upoznat sa genezom tog pojma koji je navodno u Niksonovom štabu skovao Pet
Bjukenon, nikada nisam sreo osobu koja je glasala za Miloševićeve stranke.
Ipak, one su sve do poslednjeg trenutka imale veliku popularnost. Dakle, ni
širenje kruga poznanika nije dovelo do toga da, izuzev direktora škole i sličnih
političkih nameštenika, ikada sretnem glasača režimskih stranaka.
Danas, imamo
priliku da komuniciramo sa ogromnim brojem ljudi preko socijalnih mreža i na
njima se stvara utisak kao da u narodu postoji snažan opozicioni naboj.
Promotivni fijasko u Feketiću se pretvorio u postepenu medijsku apokalipsu, ali
veliko je pitanje da li bi se stvari tako odvijale da nije došlo do „zabrane“
parodičnog video klipa na socijalnim mrežama.
S druge
strane, političari su prihvatili socijalne mreže kao način komunikacije sa
javnošću u kome preskaču novinare i u tome su prilično nevešti. Neki od njih
obično ispisuju neka opšta mesta o svojim strategijama i aktivnostima, drugi
pokušavaju da se predstave u drugačijem svetlu – kao obični ljudi koji dele
želje i dileme svojih glasača dočim ima i onih koji padaju u vatru na
socijalnim mrežama i tu ponekad pokazuju svoje sujetno lice.
Ipak,
postavlja se pitanje koliko su socijalne mreže zaista značajne na našoj
političkoj sceni. Naime, na socijalnim mrežama je relativno lako postići
solidne rezultate u pogledu informisanja građana u vezi sa aktivnostima.
Uostalom, i naši mediji imaju novinare koji umesto da istražuju na terenu sede
na socijalnim mrežama i prate šta objavljuju javne ličnosti.
Pre četiri
godine, holivudski studiji su doživeli bolan šamar kada se ispostavilo da je „Skot Pilgrim“ Edgara Rajta uprkos tome što je sudeći po internet
sajtovima bio među najočekivanijim filmovima godine debitovao daleko iza
Staloneovih „Plaćenika“ i još jedne gnjecave romantične drame čijeg se naziva
više ni ne sećam, ali recimo da je po sredi „Jedi, moli, voli“. Danas je „Skot
Pilgrim“ zapamćen kao daleko vredniji film od ova dva ali njegov bioskopski
rezultat je pokazao da samo ima bučne ali ne i brojne fanove. Na Zapadu se međutim
stvari rapidno menjaju i uticaj interneta raste tako da su počela merenje
rejtinga pojedinih emisija ili događaja i na socijalnim mrežama.
Sa našom
specifičnom demografskom situacijom, velikim postotkom građana koji ne samo da
aktivno ne koristi socijalne mreže već ih posmatra sa velikom skepsom, čak i
podsmehom, čini mi se da je njihov uticaj minimalan i da se eventualno može
svesti na ono što sa Tvitera ili Fejsbuka prenose štampani mediji i televizija.
Zato, ako se
slažete sa atmosferom koja se u vezi sa pojedinim političarima stvorila na
socijalnim mrežama, rano je da se radujete. Od njih sada eventualno mogu imati
koristi oni političari koji prvi uspevaju da zauzmu taj prostor i
da se na njemu raskomote pre nego što svi ostali dođu.
Socijalne
mreže su kod nas mlade, mlađe od mene iz dana kada sam strahovao šta će biti na
izborima.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment