Jedna od
ključnih tačaka u zapletu filma „Montevideo, vidimo se“ jeste suočavanje mladih
jugoslovenskih reprezentativaca sa američkim menadžerom koji pokušava da ih
angažuje za severnoameričku turneju i nudi im ozbiljan novac. Ta menadžerska
ponuda pretvara se u razlog krize unutar tima, dovodi do razdora i poslednja
prepreka na putu do preobražaja samih junaka jeste pronalaženje adekvatnog
odgovora na ono što im se nudi.
Suština dileme
koja je postavljena junacima filma „Montevideo“ smeštenog u 1930. godinu važi i
danas, sa tom razlikom što se upliv novca u sport sada smatra normalnim i više
nema nikakvih dilema o tome da je surovi profesionalizam pobedio. Međutim, to
ne čini ovu dilemu deplasiranom. Naime, u sportu i danas postoji nešto što je
vrednije od novca, a to je „kulturni kapital“ koji se stiče igranjem za
određene timove i učešćem u pojedinim takmičenjima.
U danima
najsurovijeg profesionalizma, kada se zaista dosta toga meri novcem, sa
podsmehom je doživljena odluka Samjuela Etoa da zaigra u ruskom Anžiju iz
Mahačkale čime je postao najplaćeniji igrač na svetu ali se i pomerio u jedno
manje izazovno takmičenje, angažovao u veštački podignutom klubu koji će
potrajati samo onoliko koliko to zanima bogatog vlasnika i izmestio se iz glavnih
tokova evropskog fudbala.
Konačno, da je
samo novac najvažniji u fudbalu, najjače lige bi već bile preseljene u Kuvajt,
Emirate ili Saudijsku Arabiju. Međutim, tradicija klubova, kult
reprezentativnog fudbala i konačno Svetsko prvenstvo kao planetarni sajam svega
najboljeg u ovom sportu i dalje imaju veliki značaj.
Srpski fudbal
je međutim prokockao svoj „kulturni kapital“. Fudbalska reprezentacija
Jugoslavije je u periodu SFRJ, kada su se kontinentalna i svetska takmičenja
„uozbiljila“ često bila izvor radosti a još češće frustracije za svoje
navijače. Međutim, sačuvao se status reprezentacije, barem kao „tima koji
volimo da mrzimo“. Sa raspadom države na sve sitnije delove, Srbija danas ima
reprezentaciju prema kojoj u najmanju ruku vlada ravnodušnost. Nema ni velike
frustracije zbog neuspeha niti prevelike radosti zbog uspeha, reakcije su
začuđujuće umerene. Očigledno je svojevrsni poraz državne zajednice kao
koncepta koji je rezultirao samostalnošću Srbije pretvorio njenu novu
reprezentaciju u nus-proizvod niza nacionalnih poraza. Srpski nacionalni tim
stoga tek treba da stekne svoj „kulturni kapital“ i filmovi poput „Montevidea“
zapravo više mogu da pomognu od događaja na terenu.
No, ako je već
reprezentacija dosta nastradala pod pritiskom politike i nesrećnih okolnosti
osamostaljenja države, klubovi poput Crvene Zvezde, Partizana pa u krajnjoj
liniji i Vojvodine, OFK Beograda ili niškog Radničkog su takođe izgubili svoj
identitet. Kao da se zaboravilo da je veći broj srpskih igrača osvojio Kup
šampiona igrajući za Zvezdu nego za sve strane klubove zajedno, da su Partizan
i niški Radnički redovno učestvovali u evropskim kupovima, da su Vojvodina i
OFK Beograd dali mnoge asove i postizali značajne rezultate. Za sve igrače koji
su do 1992. godine igrali za Zvezdu i Partizan, najbolji dani i najveći uspesi
upravo su vezani za vreme provedeno u tim klubovima. A plašim se da kada
sumiramo i period posle 1992. i doba kada su naši klubovi pretrpeli udare
sankcija, rasprodaju igrača zbog besparice i sve ostale probleme, veći deo
igrača koji se u njima afirmisao nije otišao u uglednije i jače klubove niti je
bio prominentniji u evropskim kupovima od onih koji su zauzeli njihovo mesto.
Na svakog Dejana Stankovića i Nemanju Vidića dolaze desetine koje su napustile
Zvezdu i Partizan i nastavile da lutaju po bespućima istočnoevropskih ili
azijskih liga kao fudbalski nomadi.
Ako je mali
broj igrača napustivši Zvezdu i Partizan, čak i u danima najdublje krize,
zbilja uspeo da zaigra u uglednijim klubovima od ova dva, postavlja se pitanje
da li je novac bio toliki da se tako olako odreknu „kulturnog kapitala“ koji su
im dresovi naših velikana nudili?
Ne samo da
jeste, već se ispostavilo da su upravo zbog takvog odliva mladih igrača,
udruženog zločinačkog poduhvata protiv našeg fudbala koji su sproveli
menadžeri, uprave i sami igrači sa svojim porodicama, Zvezda i Partizan danas
postali svojevrsni protočni bojler koji retke srećnike šalje u osrednje
evropske klubove a većinom đubri niz trećerazrednih liga. Od proizvođača igrača
naši klubovi su postali izvor sirovine od koje se oblikuju fudbaleri. Uostalom,
ni Nemanja Vidić nije otišao iz Zvezde u Mančester kako bi se očekivalo već ga
je u međuvremenu oblikovao moskovski Spartak, klub sa tradicijom koja je smešna
u odnosu na onu iz Ljutice Bogdana.
Pohlepa se
međutim osetila ubrzo upravo u smanjenim prihodima. Ne samo da naši klubovi
više ne mogu da naprave transfere sa najjačim evropskim ekipama, da naši igrači
nemaju „kulturni kapital“ da se bez prethodne potvrde pojave na nekom stadionu
velike tradicije već nemaju ni imena koja bi na kraju mogli unovčiti u
Mahačkali.
Uprkos tome
što mislim da je fudbal jedan od težih načina da se zaradi novac, i da je glupo
igrati ga samo zbog para, ako se već bira kao izvor prihoda onda se ne sme
zanemariti njegova sveukupna kultura, između ostalog i tradicija i sazrevanje,
sticanje afirmacije prvo u lokalnim, zatim u regionalnim, pa konačno u
kontinentalnim i globalnim okvirima.
Krivica naših
igrača i klubova je u tome što nisu bili spremni da ulažu i na kraju su im i
prihodi pali. Stoga, kada Milutin Ivković odbije menadžera u „Montevideu“, to
nije samo odlika njegove sportske etike i levičarskog pogleda na svet, već
mudra investicija u budućnost. Turneja u Americi koja mu se nudi u filmu je
cirkus, nema nikakav sportski značaj niti nudi usavršavanje, i na duže staze
može samo da ga degradira kao igrača.
Postoji li
rešenje za ovu krizu u našem klupskom fudbalu, u svetlu teške finansijske
situacije? Teško je reći, ali ako bismo za početak samo rasprodavali igrače
koji su „prerasli“ današnje Zvezdu i Partizan, a ostavljali one koje ne traže
jači klubovi, možda bismo vremenom uzgajili još velikih asova. Uostalom zar
takvu strategiju nemaju veliki klubovi i proizvođači igrača poput Ajaksa?
Na socijalnim
mrežama primećujem da sportisti gledaju „Montevideo“, recimo stručni štab Rada
vodio je ceo tim na projekciju. Ako postoji jedna značajna stvar koju bi
sportisti trebalo da nauče iz ovog filma jeste upravo to da je novac važan za
život svakog profesionalca ali da se prave sume stiču samo odricanjem, igranjem
u pravim takmičenjima gde fudbaler (ili bilo koji drugi takmičar) može da oseti
kako njegov angažman ima širi društveni značaj. Zato za srpske fudbalere Crvena
Zvezda i Partizan, moraju ostati cilj a ne sredstvo jer to su klubovi koji u
njihovoj kulturi imaju najveći „kulturni kapital“.
Odluka da se
smisao igre ne podredi novcu čini da fudbaleri prestanu da budu samo sportski
profesionalci i postanu tema jednog rado gledanog filma kao što je
„Montevideo“. Svi ostali ostaće samo fusnote u evidencijama zagriženih fanatika
jer i navijači i televizijske arhive i autori kompjuterskih igara ili filmova
pamte samo velike asove, značajne utakmice i nezaboravne poteze. A kada se tako
nešto postigne, onda niko više ne pita za cenu.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteMožda malo utopijska, ali svakako pozitivna ideja... Bilo bi divno da se vrati duh pređašnjih vremena, kada je umetnost bila moćni medijum i kada je stvarno mogla da utiče na tokove u društvu. "Montevideo" svakako ima tu umetničku snagu da reinkarnira osećaj za prave vrednosti u različitim segmentima društva u Srbiji, pre svega u sportu naravno. Čestitam na velikoj gledanosti.
ReplyDeleteMary Sotirov