Centar za
liberterske studije izdao je idealnu lektiru za ove dane perverzne
jugonostalgije koja se odvija na dva koloseka, u Beogradu i Zagrebu, knjigu
Mire Bogdanović „Konstante konvertitstva“ koju vredi čitati u pauzama izveštaja
o Perkovićevom izručenju, zabavne emisije RTSa „Šou svih vremena“ i opšteg
talasa fetišizacije zemlje koje više nema poteklog od onih koji na to imaju
najmanje prava.
Mira
Bogdanović je napisala knjigu u kojoj, uz sve rezerve, skrupulozno i sa dozom
humanosti, reafirmiše vrednosti SFRJ time što razmatra ko su bili njeni
najcenjeniji protivnici, praveći studiju slučaja na primeru Milovana Đilasa.
Naime, ona je istražila pozadinu izdavanja Đilasovih knjiga na Zapadu i došla
je do nalaza da je njegov rad ne samo distribuiran već i delimično formulisan
od strane izdavača i urednika kojima je direktni ili indirektni pokrovitelj
bila CIA. Njen odnos prema Đilasovim zapisima, nota bene, upadljivo je
skeptičan, rekao bih povremeno i kritizerski, ali rezultati istraživanja koje
je uradila su vrlo detaljni i nadam se da će ova knjiga otvoriti dalju
polemiku.
Njena teza je
da su američke tajne službe praktično rukovodile pojavljivanjem i aktivnostima
disidenata u „kanonskom“ periodu njihove aktivnosti tokom Hladnog rata. Iznoseći
podatke o povezanosti raznih direktno ili indirektno subvencionisanih ustanova,
ona dokazuje da su disidenti namerno podstrekivani, instruirani, da su
podjednako vešto eksploatisani njihovi prebezi i robije.
Među njima se
izdvojio Đilas, disident kog su prepoznali kao produžetak Trockog,
komunista-dogmata koji se razočarao i odlučio da razobliči sistem. Mira
Bogdanović opisuje oduševljenje na koje su naišli rukopisi „Nove klase“ ali i
podvlači kako je Đilas prevashodno bio korišćen za potkopavanje drugih
socijalističkih režima pošto im je sam Tito služio kao „pozitivan primer“, kao
„nacionalni komunista“ čiji uspeh treba da inspiriše druge garniture da se
odvoje od Kremlja. Ona smatra da je Đilasov rad praktično korišćen za
istovremeno korodiranje komunizma u drugim zemljama kroz iznošenje istine o
formiranju nove vladajuće klase u staljinističkim aparatima, dok je u samoj
Jugoslaviji progon Đilasa išao u korist komunista kao znak da se nisu previše
približili Zapadu.
Knjiga počinje
dilemama oko samog termina „disident“ i završava se razobličavanjem raznih
paradoksa koji se danas javljaju na srpskoj političkoj sceni gde se stranke sa
desničarskim programom smatraju levičarskim a Komunistička partija Jugoslavije
poistovećuje sa desnicom.
Paradoks jugonostalgije
krije se u tome što je ideološka konfuzija oko samih „disidenata“ i njihove
zaleđine, kroz rad protagonista Bogdanovićkine knjige, danas doveden do
vrhunca. Naime, danas najveća fetišizacija titoističke Jugoslavije upravo
dolazi iz krugova koje su formirali „otpadnici“ tog sistema, poput Latinke
Perović ili Vesne Pešić, osobe koje su robijale ili gubile funkcije i poslove u
tom režimu. Suočeni sa rezultatima politike koju su zastupali onomad, tražeći
demokratizaciju društva i slično, sada pokušavaju da ponude alternativu ovoj
razrušenoj zemlji, odnosno rezultatima koje su njihovi zapadni mentori
postepeno proizveli. A ta alternativa je u „boljoj prošlosti“, nečemu što se
možda može ponovo dostići jer se ranije pokazalo kao moguće.
U Zagrebu s
druge strane, Hrvatska uprkos pritiscima Nemačke, friškom ulasku u Evropsku
Uniju i značajnoj ulozi političkih ekstremista u njenom nastanku, i dalje
pokušava da ne izruči Josipa Perkovića, zvaničnika Službe koji je po nemačkim
navodima umešan u ubistvo Stjepana Đurekovića. Odjednom, suočeni smo sa
nespremnošću jedne države koja je izgrađena na snažnom antikomunizmu i raskidu
sa jugoslovenstvom, da izruči i na taj način „lustrira“ pripadnika političke
policije prošlog režima. Objašnjenje međutim daju sami emigranti i Perkovićeve
kolege – on je sa Josipom Boljkovcem i drugim ljudima iz policijskog aparata
zapravo odabrao Franju Tuđmana iz asortimana tamošnjih nacionalista (uprkos
velikoj reputaciji nekih drugih kao što je Marko Veselica) da bude taj koji će
reprezentovati datu ideologiju tokom raspada Jugoslavije, a zauzvrat očuvati i
naslediti neokrnjen bezbednosni aparat. Franjo Tuđman, čovek koji je od oficira
u rangu člana Centralnog komiteta dospeo do robijaša zbog svog političkog
stava, stekavši uzoran disidentski status (najcenjeniji su oni koji su imali
moć i odrekli se) ispostavio se kao projekat lokalne policijske oligarhije i
garant njihovog opstanka. Otud, Hrvatska još uvek nije spremna da se suoči sa
eventualnom Perkovićevom ogorčenošću.
„Šou svih
vremena“ na RTSu konačno zalazi u „politiku malih stvari“. Problem koji je RTS
već imao u domenu zabavnog programa u kome itekako zaostaje i za Prvom, pa čak
i za Pinkom, konačno je eksternalizovan. Nespreman da se opredeli za bilo kakav
savremeni kulturni model, nedovoljno snažan da artikuliše vlastitu estetiku u
modernoj produkciji, odlučio se da rešenje potraži u prošlosti. Šteta je samo
što ovde nemamo čak ni savremenu interpretaciju prošlosti, retro-šou realizovan
modernim sredstvima, već jedan promašaj za koji se ne može reći čak ni da je
anahron jer ni zastareli šou programi iz bivše države naprosto nisu bili ovako
slabi.
Možda je ovo
radikalna interpretacija, ali knjiga Mire Bogdanović implicira da su, ako imamo
u vidu karakter njenih protivnika, tekovine Titove Jugoslavije, uprkos svim
kontroverzama, bile vredne čuvanja. Aktuelni trenutak to potvrđuje, a radna
biografija njenih najžešćih protivnika daleko je gora od Titove. Međutim, u
ovom trenutku kada čak ni televizijski program ne može da artikuliše bilo šta
sem ulepšane slike prošlosti možda mi i nismo u poziciji da trezveno
sagledavamo ono što je iza nas. Jedino su u ispunjavanju međunarodnih interesa
konvertiti još uvek na ceni. Uostalom, bio je potreban De Gol da bi priznao
Alžir. Kod nas je na sličnom poslu zatajio De Gol, pa su angažovali Le Pena.
Dimitrije Vojnov
No comments:
Post a Comment