Thursday, August 2, 2018

OTVORENO PISMO FILMSKOM CENTRU SRBIJE

Poštovani gospodine Jevtiću,

Poštovani članovi Upravnog odbora,

Ne zamerite što vam se obraćam otvorenim pismom ali zbilja smatram da javnost treba da bude svedok ovog slučaja.
Posle objavljivanja rezultata Konkursa za sufinansiranje žanrovski određenog celovečernjeg filma sa komercijalnim potencijalom, mogu sa vrlo velikom sigurnošću da posumnjam da je film pod radnim naslovom 2020 koji bi po mom scenariju trebalo da režira Srđan Spasojević, direktno i neprikriveno politički diskriminisan.

Prvi dokaz da je ovaj scenario diskriminisan jeste činjenica da je Komisija kojom je predsedavao Svetislav Bata Prelić pokazala da je senzibilizirana za filmove koji obrađuju goruće i politički profilisane teme samim tim što je podržala novi film Stevana Filipovića, nastavak filma Pored mene, pod naslovom Pored nas koji, znajući izvorni film i poetiku ovog reditelja, sasvim sigurno ima izrazit politički stav.

Ovom prilikom želim da od srca čestitam kolegama iz ekipe filma Pored mene odnosno Pored nas na dobijenim sredstvima jer oni su više od deceniju bili ignorisani od strane Filmskog centra Srbije uprkos rezultatima koje su postizali. Činjenicu da je rad Stevana Filipovića konačno podržan na konkursu za sufinansiranje filma smatram sporom ali dostignutom pravdom.

Međutim, to što je Filipović dočekao svoju pravdu ne znači da film 2020 nije diskriminisan. Naime, pošto je reč o filmu koji je konkurisao za žanrovski profilisan film sa komercijalnim potencijalom, smatram da je komisija u potpunosti zanemarila njegove kapacitete.

Reč je akcionom trileru smeštenom u blisku budućnost u kome je Srbija pod tihom okupacijom NATO pakta, a na vlasti ima režim koji ispunjava sve želje zapadnih sila. Grupa mladih ljudi i rodoljuba izbačenih iz službi bezbednosti organizuje pokret otpora i pobunu protiv ovog režima.

Scenario filma je jasno postavljen po svim postulatima žanra i kao takav se uklapa u propoziciju žanrovski određenog celovečernjeg filma. Komercijalni potencijal akcionog trilera kao žanra je vrlo visok svuda u svetu, pa i kod nas gde filmovi sličnog koncepta, od Otpisanih Aleksandra Đorđevića pa sve do Četvrtog čoveka Dejana Zečevića mogu da se pohvale visokom bioskopskom gledanošću i - što je izuzetno važno - dugovečnošću na kućnim formatima.

Filmovi snimljeni po mojim scenarijima do sada su imali preko milion gledalaca širom bivše Jugoslavije. Čak i jedan od filmova koje sam pisao a da nisu imali komercijalne pretenzije u najčistijem smislu, a to je najnovije ostvarenje Ederlezi Rising, osvojio je devet nagrada na festivalima a usput je prodat do sada na tuce teritorija među kojima je i SAD gde ga je uzeo mejdžor studio Lionsgate za distribuciju. Dakle, čak i filmovi koje ne pravim sa čistim komercijalnim pretenzijama postižu relevatan komercijalni uspeh i zanimaju publiku širom sveta. O ranijim uspesima naslova kao što su Mali BudoJesen samuraja i drugi Montevideo ili treći Mi nismo anđeli da i ne govorim.

Srđan Spasojević je reditelj čiji je debi - Srpski film - postigao izuzetan internacionalni uspeh, prodat je na više desetina teritorija, za bioskope, kučne formate, striming itd. i bio je uvršten na veliki broj specijalizovanih žanrovskih ali i mejnstrim festivala.

U filmu smo okupili ekipu izuzetno uglednih i rado gledanih glumaca, predvođenih Stefanom Kapičićem i Slobodom Mićalović, koji do svoje pozicije nisu došli slučajno, i birajući pogrešne uloge koje su odbojne publici. Stefan Kapičić baš u ovom trenutku kao Marvelov superheroj puni bioskopske sale širom sveta uključujući i Srbiju gde njegov film ima oko sto hiljada gledalaca što je tri puta viša od gledanosti koju je ostvario film Patuljci sa naslovnih strana podržan od strane ove komisije.

Distribuciju filma želi da radi Megacom, naša vodeća distributerska kuća sa bioskopskim salama u svom vlasništvu koja može postići optimalne rezultate sa našim filmom i za Konkurs je priložen plan distribucije.

Šta onda nije valjalo u ovom filmu? Jedino možda politika. Ali, ako uzmemo u obzir rezultate filmova sa sličnim konceptima, recimo Crnog bombardera koji je snimljen pre četvrt veka i takođe prikazivao jednu distopijsku sliku Srbije i borbu protiv režima koji je mnogima ličio na onaj koji je tada vladao našom zemljom, onda 2020ima sve predispozicije da se nasloni na uspešne reference. Crni bombarder je film koji je bio zapažen u svoje vreme a na televizijskom programu je prisutan i sada.

Ako bismo kao primer uzeli nešto svežije, to je svakako film Emira Kusturice Na mliječnom putu koji takođe ima izraženu anti-NATO agendu koja mu nije smetala da ima premijeru u Veneciji a potom i bioskopsku distribuciju širom Zapadne i Istočne Evrope, između ostalog i u državama članicama NATO kao što su Francuska, Španija, Nemačka, Italija, Turska, Slovenija. Taj film je imao dva puta više gledalaca prošle godine u bioskopima nego što je početkom ove godine imao film Patuljci sa naslovnih strana koji je podržala ova ista komisija na prvom raspisu konkursa.

Dakle, ako već govorimo o političkoj dimenziji ovog filma, ona je komercijalna, a stavovi koje ovaj film zastupa su - recimo za razliku stavova filma Pored mene - prihvatljivi ubedljivoj većini građana Srbije.

Svi ovi potpuno racionalni i lako proverljivi argumenti govore u prilog toga da je film 2020 ispravno osmišljen, solidno postavljen projekat koji je samo iz nekih potpuno iracionalnih razloga mogao biti odbijen, naročito ako imamo u vidu da su komercijalne reference drugih projekata i autora koji su nagrađeni, izuzev Stevana Filipovića, potpuno zanemarljive u odnosu na naše.

Komisija ima pravo da donosi odluku kakva god joj padne na pamet ali to ne znači da se ne može zapaziti ako je neka od njih potpuno izrugivanje struci, i što je još gore primena dvostrukih standarda. Filmski centar Srbije je dužan da se izjasni oko toga da li je ovaj projekat diskriminisan iz političkih razloga i da nam jasno kaže šta je ovom projektu u stručnom pogledu nedostajalo kako bi se našao u izboru komisije kojoj je dat zadatak da ima vrlo konkretne rezultate.

Ako imamo u vidu da smo za ovaj projekat obezbedili,

  1. Autorsku i glumačku ekipu koja je višestruko dokazana i na srpskom i na međunarodnom tržištu.
  2. Plan eksploatacije sa vodećim srpskim distributerom i kontakte sa inostranim agentima za prodaju filmskih prava koja je očekivana i održiva ako imamo u vidu dosadašnje rezultate autorske i glumačke ekipe.
  3. Filmsku priču koja na svež i aktuelan način obrađuje jednu značajnu društvenu temu koja zanima publiku i ima tradiciju u našoj kinematografiji i već je iznedrila uspešne filmove-preteče.
  4. Politički aspekt filma ni u jednom svom idejnom segmentu ne remeti propozicije onoga što finansira Filmski centar Srbije (ne širi mržnju itd) a stavovi koje film zastupa su po svim relevantnim anketama bliski većini građana Srbije, pa i deklarativnoj politici naše Vlade, i ne mogu ni na koji način ugroziti komercijalnost filma
  5. Izlazak pred Komisiju koja definitivno smatra da politički angažovan film spada u njen delokrug podrške a što je potvrdila odabirom projekta Pored nas

Želimo da znamo kako je moguće da ishod ovakvog napora nije drugačiji od potpunog ignorisanja od strane Komisije. 

Srdačno,
Dimitrije Vojnov

1 comment:

  1. Cijeli moj život nikad nisam vidio ništa što bi tako brzo djelovalo kao čarolija Dr.Agbazara. Nakon što sam kontaktirao Dr.Agbazaru, počeo sam vjerovati u izreku da svaki novčić ima dvije strane. Kad me je ljubavnik ostavio, zaklela se da mi se više nikada neće vratiti, ali hvala Bogu što mi je pomoću Dr.Agbazare u roku od 48 sati vratila svog ljubavnika i također želim da drugi ljudi koji su slomljeni srca kontaktiraju Dr. Agbazara kroz ove detalje ispod koje su putem e-pošte: ( agbazara@gmail.com ) ili putem Whatsapp na +2348104102662 onda možete vidjeti čudesa Dr.Agbazara

    ReplyDelete