Novi sukob medija i ostatka sveta dogodio se
tokom realizacije emisije „Reporter“. Ekipa „Insajdera“ koja pravi ovu emisiju
naišla je prvo na prepreke u pokušaju da snimi sagovornike iz velikih srpskih
fudbalskih klubova da bi potom još pre emitovanja emisije krenule reakcije
zvaničnika koji su naslutili da bi novinari mogli otkriti nešto neprijatno o
njima. Poučeni ranijim iskustvima sa „Insajderom“ krenuli su u vrlo agresivan
preventivni napad preko drugih medija, i rezultat je bio iznenađujuće povoljan
po klupske čelnike – i sama ekipa „Insajdera“ je ubrzo sve prebacila na teren
slobode medija, i zaboravila na ono što bi trebalo da budu nova otkrića.
Koliko god me takva lakoća angažovanja
pojedinih medija u odbrani lika i dela sumnjivih tipova od istraživačkog
novinarstva ozbiljno brinula, ne mogu da kažem da kao gledalac nisam
zadovoljan. Najpre, sam „Insajder“ je već apsolvirao priču o fudbalskoj mafiji,
i činjenica da se ti tokovi nisu bitno promenili naprosto nije dovoljan
argument da nam autori ove emisije serviraju jedno te isto. Uostalom, kriminal
u sportskim klubovima je pojeo njihovu supstancu, pa danas ti oglodani kosturi
nekadašnjih velikana zapravo i nisu neka tema.
Otud ova medijska buka oko emisije „Reporter“
zapravo odgovara ekipi „Insajdera“. Da im je emisija puštena bez ikakvih
intervencija, ona nikoga ne bi zanimala, sve to već znamo a sportski klubovi
odavno nisu ni percipirani drugačije od legla kriminala. Ovako su umesto
dosadne emisije dobili odjek kao da se i dalje bave nečim što je relevantno.
U svakom slučaju, posle autobiografske knjige
Brankice Stanković „Insajder“ i jeste na neki način postao sam sebi tema.
Doduše, ne na način koji bi zadovoljio javnost – recimo u formi istrage kako je
Olja Bećković uklonjena sa B92, ali svakako u ravni koja zadovoljava same
autore.
Konačno, ta ubistvena jednoličnost ponašanja
sportskih funkcionera i novinara „Insajdera“ koja razara i jedne i druge u
stvari predstavlja pravu temu. Očigledno je da u sportskim organizacijama nema
ni novih ljudi, ni novih ideja koje bi odmakle ovaj milje od mahinacija.
Nekoliko garnitura klupskih funkcionera je hapšeno i osmramoćeno i nije se
pojavila čak ni nova generacija ljudi koji rade isto, da ne govorimo o nekim
koji bi radili legalnije ili bolje.
Slično je i sa novinarima. „Insajder“ je
očigledno završena priča posle knjige. Prvi potez posle ovog ekspozea je mlaka tematska
repriza kultnog serijala. Zamor je očigledan. Nažalost, kao što nema zamene za
Džaju, Zvezdana i Čovića u sportu, nema nikoga ni da odmeni Brankicu u
novinarstvu.
U sportu i u medijima osuđeni smo na mlaku
reprizu koja polako rasteruje publiku. Otud ne treba da čudi da publika reaguje
sa svojevrsnim olakšanjem kada se umesto Zvezdinog igranja u Evropi desi
zabrana, i umesto nekoliko tura od po devedeset minuta mediokritetskog fudbala
gledaju emisije u kojima se nariče nad tom merom UEFA. Tako i sa „Insajderom“ –
mnogo je uzbudljivije slušati o rovovskoj bici između novinara i establišmenta
nego gledati konkretne plodove tog istraživačkog novinarstva.
Ovoj zemlji su potrebne nove teme, novinari
koji su spremni za prodore u neka sveža istraživanja. Kao što će fudbal doći na
stare grane onda kada ponovo igrači budu u centru pažnje umesto članova uprava,
tako će i naše novinarstvo oživeti onda kada teme koje istražuje bude
zanimljivije od onih koji ih obrađuju.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment