Šel
Silverstajn je 1964. godine napisao i nacrtao dečju knjigu „Dobro drvo“. Ona je
govorila o prijateljstvu dečaka i jednog stabla jabuke. Kada dečak dođe u
adolescenciju i zatreba mu novac, jabuka mu predloži da prodaje njene plodove i
tako zaradi. Kada odraste, treba mu kuća, jabuka mu predloži da poseče njene
grane i koristi ih kao građu. U srednjim godinama, poželi brod, jabuka mu
predloži da uzme njeno stablo i napravi ga. Kada dečak ostari, ostao je samo
panj. Drvo više nema šta da mu da. Ali starcu je to dovoljno jer mu treba samo
mesto gde će da sedi i odmara.
Kada se klima
ublaži, na proleće i s jeseni, na svakih godinu dana ponovo se aktuelizuje
priča o privatizaciji Avala filma i setim se „Dobrog drveta“. Ovog puta izgleda
da je privatizacija dosta konkretna, ne samo zbog odluke odgovornih organa već
i zbog opšte atmosfere u društvu. Ko je sposoban da ukloni drveće iz
Studentskog parka sasvim sigurno može i da privatizuje Avala film.
Jedan deo onih
koji su nezadovoljni činjenicom da se Avala Film privatizuje insistira na tome
da bi ovo preduzeće trebalo revitalizovati. To je besmislena inicijativa na
više nivoa. Sam Avala film je u vreme svoje pune funkcionalnosti bio u blizini
koridora za preletanje aviona što je remetilo snimanje filmova a danas se povrh
svega nalazi unutar naseljenog područja, vrlo je teško prići studijima sa većim
kamionima koji služe za donošenje dekora, deo tehnoloških kapaciteta koji tamo
postoje su anahroni i kompenzovani drugim tehničkim bazama itd. a povrh svega
Pink ima velike studije na mnogo boljem mestu i sa mnogo novijom
infrastrukturom, i koliko vidimo više ih koristi za televizijske programe nego
za snimanje filmova.
Drugi deo onih
koji su nezadovoljni time zbilja imaju zapadnu crtu da stečaj ne vide kao slom
već kao novu priliku, zahtevajući da država pretvori Avala film u građevinsko
zemljište, proda ga skupo a onda od dela tog novca sagradi adekvatan filmski
centar na nekom drugom mestu. Nažalost, mi već godinama živimo u neprestanom
dokazivanju kako je neko nešto kupio jeftinije nego što vredi i potom
profitirao. To je tačno. Međutim, niko ne postavlja pitanje da li bi iko
kupovao i investirao da je išta moralo da se plati po realnoj ceni. Avala film
se prodaje za bagatelnih devet miliona eura a tvrdi se da zemljište vredi desetak
puta više. Međutim, da li postoji neko ko bi ga zaista toliko i platio? Nisam
siguran. Precenjivanje resursa kojima raspolažemo može biti podjednako opasno
kao i njihovo bagatelno rasprodavanje. Kada smo odlučili da uđemo u tržišnu
ekonomiju onda se moramo voditi ne samo principom ponude već i potražnje.
Konačno,
otvara se pitanje raspolaganja filmovima Avala filma u njihovom fizičkom obliku
ali i u formi intelektualne svojine. To je svakako ključno, za naše društvo na
duže staze značajnije čak i od finansijske kompenzacije za livadu. Za razliku
od drugih zemalja u regionu, Srbija nije učinila praktično ništa u pogledu
obnavljanja filmskih materijala svojih klasika, mnogi filmovi ostaju nedostupni
i filmofilima i istraživačima, i da nije pirata, pola srpske filmske baštine
uopšte ne bi imalo gde da se pogleda. Posle decenija potpune nebrige za filmski
fond, sad odjednom dvesta filmova iz Avale pobuđuje interesovanje esnafa koji
ni svoje savremene filmove ne čuva u adekvatnim uslovima, više ih čak ni ne
izdaje na DVDu.
Avala film je
bio stub jedne ozbiljne državne kinematografije koje više nema. Sada je postala
tema laganog prolećnog aktivizma grupe filmskih radnika koji su učinili sve da
se ta kinematografija transformiše kako bi oni mogli da rade šta hoće. Sada
kada je i ta nova kinematografija oglodana do kosti, očekuju da stara Avala
bude panj koji će upumpati još malo novca u njeno trulo telo iako to nisu
zalužili.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment