Proteklu
sedmicu obeležili su jedna sahrana i dva parastosa.
Preminuo je
Vlada Divljan, jedan od najvećih umetnika u istoriji jugoslovenskog rokenrola,
izuzetan po tome što se nikada nije ogrešio a mogao je. Bio je deo Idola,
jednog od naših najvećih bendova, ali je otišao kao Vlada Divljan, uspeo je da
izgradi ime i posle tog trijumfalnog perioda, iako nikada nije iskoračio iz
sveta muzike. Paradoksalno, ali kada se bude podvlačila crta, Idoli će igrati
prominentniju ulogu u biografijama njegovih kolega iz benda koji su napustili
rokenrol i ušli u sfere biznisa, marketinga i politike, stvari koje se kod nas
odavno ne mogu razdvojiti, kao rok i rol.
Nebojša
Pajkić, jedan od savremenika i saučesnika Novog talasa izjavio je nekada da su
Idoli najveći bend na svetu jer je Lajbah u sklopu svog koncepta izmislio
državu NSK a Idoli su preuzeli kontrolu nad jednom koliko-toliko postojećom
državom, Srbijom. I zbilja, trojica najprominentnijih Idola sumirali su težnje
Beograđanina iz centra grada, da bude „Krle na ulici, Divljan u studiju, Šaper
u banci.“
Ovolika
koncentracija kulturnog kapitala i značenja u samo tri čoveka neumitno je
dovela do toga da prerani odlazak Vlade Divljana postane kolektivna
psihoterapija u kojoj je prvo nastupila duboka i iskrena žalost kakvoj odavno
nisam svedočio, a potom je krenulo prepucavanje na bazi njegovog nasleđa,
svojatanje Divljanovih stavova, pogleda na život i otimačina oko osećanja koja
su njegove pesme proizvele.
Na kraju se
Vlada Divljan pridružio mnogim našim velikanima čija je smrt postala svojevrsna
Rubikova kocka za nas žive, tema koju ćemo raspredati u godinama koje dolaze. O
perspektivama značajnih srpskih pokojnika najbolje govore godišnjice smrti
Slobodana Miloševića i Zorana Đinđića.
Ove godišnjice
padaju dan za danom i svaka od njih je prilika da se ismeju oni koji su
ožalošćeni, s tim što monopol na ismevanje mrtvih i njihovih poklonika ipak
imaju predstavnici Druge Srbije, teško je naći javno izrečene rezerve prema
Zoranu Đinđiću, izvan govora Vojislava Šešelja. Tako je i ove godine. Poput
najromantičnijih levičara, što ne treba da čudi jer su i sami Milošević i
Đinđić u osnovi bili levičari, njihovi poklonici sa prijatnom rezignacijom,
slatko slaveći vlastiti poraz, govore o svetu koji je ostao nedosegnut zbog
preranog odlaska. Iz ove naizgled sasvim logične pojave ipak proizilaze dva
paradoksa.
Prvi paradoks
je da se ove dve grupe ožalošćenih nimalo ne poklapaju, i da insistiraju, a to
naročito važi za Drugosrbijance, da su po svim osnovama drugačiji, i da bi
voleli da se razlikuju još više ako bi to ikako bilo moguće. Ipak, u danima
sećanja na svoje lidere, oni jako liče jedni na druge.
Drugi paradoks
je to da je Slobodan Milošević bio predsednik Srbije a Zoran Đinđić predsednik
Vlade Srbije, dakle da su obojica bili na najvišim državnim funkcijama u okviru
iste zemlje čak i istog aparata, a da su im sledbenici tako sukobljeni i
potpuno ubeđeni da je njihov mezimac imao najbolje namere prema državi i
najmudriji plan kako da joj donese prosperitet.
Konačno,
najradikalniji među njima okrivljuju onog drugog za smrt svog favorita iz čega
proističe da su se Srbi na kraju pobili oko toga ko više voli Srbiju i ko ima
bolju ideju kako da je unapredi i odbrani.
Ako ljudi koji
su bili deo istog državnog aparata u praktično isto vreme mogu da se
percipiraju kao zakleti neprijatelji, ako javnost može da se tako radikalno
rasloji oko osoba koje sa svaka na svoj način imale isti cilj – napredak
Srbije, onda ne treba da čudi kako su članovi istog benda uspeli da se tako
različito profilišu.
Srbija je bila
pod sankcijama kada je svetom vladao Britpop, zato verovatno nismo uspeli da
naučimo mudrost iz jedne pesme danas takođe, vrlo srpski, zakrvljene braće
Galager koji kažu da „ne treba stavljati svoju sudbinu u ruke rokenrol benda“. Divljan
je znajući svoj bend u čije smo šake pali zato i živeo i umro u Beču.
Na duže staze
ipak, verujem da se na Divljana „niko neće osvrtati u gnevu“. Njegov opus i
teme kojima se bavio su veći od onoga što čini naše podele. Uostalom, na nekim
pesmama Idola se time poigrao i nastavio dalje. Verujem da ćemo te teme
prerasti i mi.
Umro je Idol.
Slava mu.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment