Love Hunter: Priče iz njujorškog taksija koji potpisuju Nemanja i Brane Bala po
mnogo čemu se kvalifikuje da ga smatramo srpskim filmom ali je po svojoj samoj
suštini američki. Naime, to je priča o Milanu Muminu, frontmenu Love Huntersa
koji u ovom igranom filmu igra fikcionalizovanu verziju sebe, i vrlo je bitno
to što je to Milan Mumin - sa svim
onim konotacijama koje to nosi - dakle tema je srpska, zatim znatan deo filma
je igran na srpskom jeziku i konačno veći deo ekipe čine ljudi rodom odavde.
Svi ti elementi bi sami po sebi trebalo da budu dovoljni da Love Hunter čine srpskim filmom.
Međutim, ovaj film je po svojoj suštini američki.
Za početak,
odluka da u njegovom centru bude Mumin, i da se sve karte odigraju na njega ne
mora biti tumačena kao američka per se (recimo, Želimir Žilnik je snimio dosta
takvih filmova) ali je istinska fascinacija Muminom kao ličnošću i njegovim
vrlo širokim izvođačkim darom, autentično američka. Kada tome dodamo Njujork
kao lokaciju, njujorškog taksistu kao mitemu američkog filma i pristup
realizaciji u tradiciji njujorškog andergraunda i nezavisnog filma uopšte, to
čini Love Hunter više amerićkim
filmom.
Ako tome
dodamo vrlo povoljne okolnosti u američkom nezavisnom filmu, i činjenicu da su
ove godine izašla barem dva rokenrol filma sličnog profila (Begin Again, Frank) i da Love Hunter ima na koga da se nasloni u aktuelnoj
ponudi, definitivno je reč o autorima koji prepoznaju aktuelne tokove i u njima
učestvuju.
Izuzev Žilnika
i vrlo ubedljivog filma Lice revolucije
Vladimira Milovanovića, srpski niskobudžetni film se nije razvijao u pravcu
istinski efektnog usvajanja postulata niskobudžetne estetike već se mahom
svodio na besparički film. Ne smemo zaboraviti da su Amerikanci do savršenstva
upravo doveli visokobudžetni i niskobudžetni film, a da su vremenom zapustili
ono između. Dočim, u Srbiji osim navedenih izuzetaka nismo imali reditelje koji
su usvojili načine pretvaranja oskudice u estetski izraz.
U principu,
nema naročite logike da Amerikanci odu dalje u razvoju niskobudžetnog filma od
nas. I čini se da Love Hunter,
snimljen po postulatima nezavisnog filma, nehotice upravo objašnjava zašto je
to tako. U jednoj sceni, Muminova verenica pita zašto se on ne vrati u Srbiju
kada tu sve ljude zna, lako bi mogao biti Ministar kulture a on joj odgovori da
u Americi ima san da snimi američki album i slobodu. I upravo ta činjenica da
Mumin u Njujorku uspeva da regrutuje ljude koji će pokušati da ispune njegov san
a u Srbiji može da bude Ministar kulture ali ostaje veliko pitanje ima li koga
rapoloženog za neko umetničko "rađanje mečke" i ima li ikoga ko išta
još sanja, objašnjava zašto je u Americi moguć niskobudžetni film a u Srbiji
nije. U Srbiji su snove i bavljenje umetnošću zamenili Ministri kulture a ako
neko nešto i usni to sanja sam bez vizije da bi kroz ujedinjenje iza nečijeg
talenta nešto moglo da se postigne.
Rečju, teško
bi se u Srbiji okupili ljudi iza ideje da snime film sa i o Muminu jer većina
misli da treba da se snima filma sa i o njima. Zato ni na nivou bivše
Jugoslavije, Srbija nije uspela da produkuje internacionalno uspešne projekte
kao što su Laibach ili Kusturica jer se iza ova dva ujedinjavala mnogo šira
scena, pisci, pozorišni reditelji, slikari, muzičari...
To duboko
nepoštovanje prema talentu i autorstvu koje je zavladalo kod nas, jednim
velikim delom proističe i iz loših uslova za rad. Danas je u Srbiji bitnije ko
ima mogućnost da finansira projekat od toga ko raspolaže idejom. Samim tim,
stvorila se atmosfera kao da se kreativcima čini usluga što se njihov rad
realizuje. Tako je u pojedinim sferama i u Americi, ali su zato otvoreni neki
drugi prostori u kojima je ideja na prvom mestu. U Srbiji još uvek nismo uspeli
da definišemo takav prostor, barem kada je reč o filmu.
Otud je njujorška logika bila potrebna da se
prepozna Mumin i jedini krupan nedostatak ovog filma je upravo to što gledaocu
nije do kraja objašnjen njegov paradoks da je u Srbiji on rok zvezda ali samo
kao taksista u Njujorku može da ispuni svoj san.
Love Hunter: Priče iz njujorškog taksija nije film za svakoga kao što ni
Muminova muzika nije bila. Ali, za mnogo više je ljudi nego što se čini.
Ovaj film je
kao i Mumin, uspešan zato što je drugačiji i zato što istrajava iako sve u
početku liči na recept za neuspeh.
Dimitrije Vojnov
(Šira verzija teksta objavljenog u Novinama Novosadskim)
No comments:
Post a Comment