Sada kada se
ulazi u završni čin hropca Avala filma vreme da vidimo koje su sve greške
dovele do toga da ova kuća nestane, što je možda bilo neminovno a možda i nije,
i da izvučemo pouke.
Ni u svom zlatnom dobu Avala Film nije bila
rentabilno preduzeće. Država je u više navrata raznim sanacijama, bankarskim
kreditima ili fuzijama sa drugim preduzećima pokušavala da ga očuva. Na čelu
Avala filma od samih početaka vrlo često su bili krajnje nestručni kadrovi, poznat
je slučaj jednog od direktora koji je imao teškoće da izgovori reč
„kinematografija“, a ni oni koji su bili stručniji nisu doprineli stabilnijem
poslovanju. Na kraju je Avala dočekala tranziciju u kojoj više nije ni bilo
jasno u čiju korist rade uprave društvenih preduzeća.
Čak i čuvene
usluge stranim produkcijama koje su realizovane u Avali nisu bile isplative ali
su imale svoj rezon – obezbeđivale su državi devizni priliv, a ponekad su
naplaćivane i u tehnici koju bi ekipe po završetku snimanja ostavljale kod nas.
Tome svemu treba dodati i činjenicu da je Avala u SFRJ imala ozbiljnog
konkurenta o dobro organizovanom Jadran filmu.
Međutim,
činjenica da Avala film ekonomski gledano od osnivanja predstavlja rupu bez dna
ne znači da ona nije ogledalo naše kinematografije koja zbog malog tržišta, i
jačeg autorskog u odnosu na repertoarsko usmerenje, i inače dobija državne
subvencije. Štaviše, subvencije sada ne obuhvataju samo snimanje filmova već i
stimulacije za gledanost i kvalitet, a uskoro će i pružanje usluga strancima
biti finansirano državnim novcem. U tom smislu, veliko je pitanje da li je
bolje da se državni novac sliva u jedno takvo preduzeće ili u ruke privatnika.
Zastupnici privatnika svakako imaju pravo kada pretpostavljaju da ulazak jače
konkurencije dovodi do većeg zapošljavanja ljudi u pojedinim sektorima.
Avala film je
proizvela više stotina dugometražnih i kratkometražnih, igranih i dokumentarnih
filmova. Prvo što je prestala da radi bila je proizvodnja filmova koja je
prešla u ruke privatnika. Jasno je koliko novca je ovom odlukom izbačeno iz
njenog godišnjeg obrta. Tako smo dobili ovu karikaturu kinematografije sa jako
malo pravih producenata i puno jebivetara koji zahvaljujući stranačkoj vezi ili
ličnoj popularnosti drže uzde filmskih projekata. Malo ko je srećan sa njima
ali da li bi neko odustao od tih firmi i oživeo Avalu kao producenta? Ne.
Ukidanjem
jednog glomaznog ali ipak profesionalno ustrojenog preduzeća izgubili smo
mnogo. U Avali su nekada Mihiz i Slobodan Selenić, potom Miša Radivojević,
čitali scenarije i umetnički rukovodili. Danas nijedna producentska kuća ne
samo da nema tako kredibilno umetničko rukovodstvo već takve ljude ni ne
zapošljava ni ne konsultuje.
Zatim,
tehničke usluge. Deo njih više ne postoji, za sve ostale su se našle
alternative. Da li je neko spreman da se usprotivi lobijima koji su u
međuvremenu napravili svoje savremenije studije i žrtvuje deo sredstava za
produkciju kako bi se Avala renovirala? Ne.
Usluge
strancima, po kojima je Avala bila poznata. Jedina konstanta u upravnim
odborima FCSa od dolaska SNSa na vlast su lobisti iz tog domena. Da li bi oni
bili spremni da program subvencionisanja stranih produkcija bude ekskluzivno
vezan za Avalu? Ne.
Dakle, u samom
esnafu ne postoji suštinska spremnost da se prepozna korist od Avala filma i
jedino što je sada preostalo jeste pokušaj da se nekako izbavi taj filmski fond
kako bi se na ispravan način ubuduće čuvao i eksploatisao.
U toj oblasti
predstoji nam teška borba. Prvo treba saznati kojim pravima Avala zapravo
raspolaže, a zatim i zaštititi ta dela i to ne samo kao informaciju (u smislu
da u nekom obliku možemo da ih pogledamo) već i kao autorsko pravo (da se ti
filmovi mogu legalno distribuirati i da njihovi autori mogu da dobiju
pripadajuće tantijeme) ali i kao artefakt (filmske kopije i sve one forme
fizičkog postojanja jednog filmskog dela). Konačno, ako i uspe pokušaj da se
ova ostavština izdvoji na licitaciji, postavlja se pitanje ko bi preuzeo dalju
brigu o njemu. Moramo imati na umu da se naša kinematografija ne može podičiti
ni brigom o novim filmovima.
Cenu ne samo
vlasničkog već i bukvalnog prelaska kinematografije u privatne ruke, mi odavno
plaćamo, kao autori i kao gledaoci. Samo je sada pomalo tužno kada ta cena pred
nama dođe i bukvalno na naplatu.
Dimitrije Vojnov
No comments:
Post a Comment