Protivnici Beograda na vodi grubo se mogu podeliti
u tri grupe.
Prvu grupu
čine oni koji vole Savamalu i ne žele da se u njoj nešto ruši i gradi ovaj
moderni kompleks.
Drugu grupu čine oni kojima je ideja ovakve gradnje u principu prihvatljiva ali im se ne dopada arhitektonsko i urbanističko rešenje koje je predstavljeno.
Treću grupu
čine oni koji nemaju neki profilisan stav prema arhitektonskom rešenju ili pak
nemaju ništa protiv njega, ali ne veruju u sposobnost ove vlasti da takav
projekat u potpunosti realizuje. To su ljudi koji su se nagledali velikih
ideja, napuštenih ili neuspelih, iza kojih su ostale ruševine.
Zapravo, ova
treća grupa je verovatno i najveća. Uostalom, teško da protesti beogradskih
urbanista mogu da imaju odjeka kod nekoga ko živi u ovom gradu i zna kako su
ovo do sada uspešno rešili. Pored
srpskog junaštva, Krleža je slobodno mogao da doda i srpski urbanizam u ono
čega želi da bude sačuvan.
Ipak, analiza
strahova ove treće grupe protivnika Beograda
na vodi nudi višeslojnu dijagnozu trenutne faze našeg istorijskog
brodoloma. Naime, Srbi su postali narod koji se plaši budućnosti, i otvaranje
nove fabrike vide kao uvod u dugi stečaj a gradnju nove kuće kao nastanak
buduće ruševine. Strah od budućnosti je prilično opasna stvar – koliko god u
duštvu prepunom rent-a-istoričara i prošlost deluje nepredvidivo – budućnost je
nešto što ne možemo izbeći.
Za početak, građani
masovno poistovećuju izgradnju navodno komercijalno isplativog kompleksa sa
političkom odlukom koja zavisi od vlasti, i sa podsmehom gledaju na tobožnje
tržišne inicijative poput prodaje stanova u kuli. Kako gledati na takve stvari
drugačije kada već decenijama posmatramo političke intervencije u polju
ekonomije gde su se spojile najgore tekovine socijalizma poput ispunjavanja
interesa vlastodržaca i kapitalizma poput lične pohlepe i svakog zamislivog
vida smanjivanja ulaganja i povećavanja zarade – bez prave proizvodnje
vrednosti i ikakvog obaziranja na interese zajednice. Teško je poverovati da su
sada stvari drugačije, velikim delom i zato što Beograd na vodi za sada uglavnom biva promovisan u aktivnostima
vlasti, dočim su investitori mnogo tiši i manje prisutni. Otud nije neočekivano
da u ovakvim slučajevima, građani ne znaju koga više treba da se plaše – državnih
službenika ili kapitalista koje su oni doveli.
Beograd na vodi je očigledno preveliki projekat da bi građani
mogli da dopuste ovoj vlasti da se sa time igra. Ruševine koje bi za njim mogle
ostati u slučaju neuspeha su neprihvatljivo velike i na suviše vidnom mestu da
bi se takav eksperiment mogao dozvoliti. Naročito moramo povesti računa o tome
da i najmanji potres u globalnim političkim i finansijskim tokovima najpre može
da se oseti upravo u jednom takvom infrastrukturnom projektu, na periferiji, u
para-tržišnim okolnostima.
Očuvanje statusa kvo se u mnogim oblastima našeg
života, od Kosova preko reorganizacije sportskih klubova pa do Beograda na vodi
nameće kao najpametnije rešenje jer naprosto nismo dovoljno jaki da bismo u bilo
kojoj delikatnoj oblasti mogli da izborimo pravo.
No, to ne
znači da strah od budućnosti ne treba lečiti. Kada pogledamo naše filmove ili
televizijske serije, prošlost dominira čak i nad prikazima sadašnjosti a
budućnosti praktično ni nema. Nismo prvo društvo koje je odlučilo da sebe
isključivo definiše kroz prošlost ali ako pogledamo najuspešnija, svako od njih
je gajilo snažnu viziju budućnosti, bilo da je ona optimistična ili
upozoravajuća. Kada je Ministarstvo kulture već raspisalo konkurs za film o
Velikom ratu, mogao bi i Grad da raspiše konkurs za film o Beogradu budućnosti,
da se ne svede filmografija te vrste na jedno slovo – odličan animirani rad Edit i ja Alekse Gajića.
Budućnost ne
možemo da izbegnemo. A pošto je prethodna garnitura već sebe premestila u neki drugi film, bilo bi lepo da imamo
šta da gledamo, dok sadašnja luta po žanrovima.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment