Poslednjih
dana kultura dobija puno pažnje u medijima kroz dve agresivne kampanje – jedna
govori o masovnom interesovanju građana za posetu Jugoslovenskom dramskom
pozorištu, a druga o sumama koje su uložene u projekte Radoša Bajića.
Odjednom su
cifre počele da se koriste kako bi se pojednostavili kulturni fenomeni i
nažalost čini mi se da su dinarske sume ovog puta poremetile konstatovanje
pravih problema.
S jedne
strane, apsurdno pojeftinjenje karata za Jugoslovensko dramsko pozorište
naizgled dokazuje kako publike ima ali ona ne može da priušti karte. Uprkos
tome što je ova konstatacija u velikom broju slučajeva tačna, u njoj se ne
krije suština problema. Naime, problem je u tome što nedovoljan broj ljudi želi
da plati punu cenu karte. A puna cena karte se kad-tad mora vratiti i ona
uostalom nema samo materijalnu svrhu za održanje pozorišta već ima i simboličku
ulogu – karta za vrhunsku predstavu naprosto ne sme biti bagatelna, ako
umetnici na sceni ulažu sebe, onda publika mora da im uzvrati, ako ništa time
što će plativši određenu cenu svoje raspoloženje učiniti „posebnim“ i
perceptivnije pratiti doživljaje na sceni. Otud ideja da se nude bagatelne cene
za predstave više ima smisla za dečja pozorišta nego za kuće koje gaje sofisticirani
repertoar.
Drugi vid
pojednostavljenog finansijskog pogleda na kulturu jeste priča o novcu koji su
uložili RTS i Grad Kragujevac u razne projekte Radoša Bajića. Kada malo
razgrnemo senzacionalizam samih suma, iza svega se zapravo krije redovna tarifa
RTSa za igrani program. Ako imamo u vidu minutažu programa koji je Bajić de
fakto isporučio Javnom servisu, oni su zapravo sami odredili da je ovo cifra
koju mu treba platiti. Zašto su RTSove tarife ovakve, zašto se jedna epizoda
prodata Javnom servisu skuplje naplaćuje nego kada se emituje na nekoj drugoj
televiziji, to su sve zanimljiva pitanja a odgovori se kriju u vremenu pre
Bajićeve saradnje sa RTSom. Isto važi i za Grad Kragujevac, sume uložene u
Bajićeve projekte deluju šokantno ali su one odobrene kroz rad tamošnje lokalne
vlasti, izglasane na Skupštini, i ukoliko je ovo na bilo koji način pogrešno,
on nije kriv za to.
Napad na
Bajića je naročito nekorektan jer u celu priču sada uvodi i određene predrasude
prema kvalitetu njegovog rada, recimo u izjavi sindikalnog predstavnika RTSa.
Uprkos tome što sam i lično bio vrlo kritičan prema njegovim ostvarenjima,
smatram da je sada licemerno izvlačiti tu estetsku kartu, naročito jer su
urednici, dakle zaposleni na RTSu odobrili te projekte, a samo je poneki (poput
Roberta Nemečeka) izrazio negodovanje dok je to zaista bilo aktuelno. Kakav je
to sindikat koji se uključuje u režimske obračune a ćuti onda kada treba da se
reaguje?
Plašim se da
fetišizacija jedne sumnjive populističke akcije i napad na Radoša Bajića, mogu
da završe samo reafirmacijom pretpostavke da „fin narod nema para“ i da je
korupcija u našoj kulturi personalna a ne sistemska. Međutim, ključ problema
moramo tražiti u odnosu građana prema vrhunskoj umetnosti u slučaju JDPa
odnosno u sistemskim propustima u slučaju RTSa.
A koliko su
sistemski propusti duboki najbolje ilustruje odnos prema drugim umetničkim
formama u našoj kulturi. Naime, dok se javnost ponajviše preganja oko pozorišta
i kinematografije odnosno televizije, za to vreme često nailazimo na stupdine
izjave poput „književnost je jeftina forma“. I zbilja kod nas se u književnosti
kao trošak samo priznaje štampa, a pisanje i uređivanje se vidi kao manje-više
besplatna delatnost. Kada su poslednji put dodeljene stipendije za pisce i
koliko su one iznosile? A o drugim umetnicima da ne govorimo. Da li je
uspostavljeno „stabilno tržište“ za savremenu umetnost, muzeji i galerije koje
su zaduženi za otkup tih dela? Šta se dešava sa umetničkom muzikom?
Na ta pitanja
nema odgovora, zato što se mediji zadovolje fotografijama redova ispred
Jugoslovenskog dramskog pozorišta ili naslovnim stranama sa Radošem Bajićem.
Međutim, čak ni u tome nema iskrenog interesovanja za kulturu jer priča o JDPu
je deo PRa jedne banke a Bajić je samo deo političkog obračuna sa Verkom
Stevanovićem. Dakle, ni površno bavljenje kulturom ne proističe iz njenih
istinskih problema.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment