Svetska štampa
je još uvek podeljena oko toga da li Severna Koreja stoji iza hakerskog napada
na filmski ogranak Sonija, premda američke federalne agencije u poslednjih
nekoliko dana sve više tvrde da je Pjongjang u nekoj meri umešan. Pored filmova
koji su izašli na internet i sočne prepiske između službenika Sonija u kojima
se razotkrivaju njihove brljotine na poslu, odnos prema filmskim zvezdama i
projektima na kojima rade, i razni drugi materijali koji podjednako mogu
obradovati filmofile i trač-rubrike o poznatima, pojavio se i jedan detalj koji
je zlata vredan za komunističku propagandu.
U vreme stare
Jugoslavije bio je popularan vic u kome razgovaraju Amerikanac i Bosanac, mada
postoje razne varijacije, i kada Amerikanac ukaže Bosancu kako ništa od
svakodnevnih stvari u Jugoslaviji ne funkcioniše, u većini verzija obično kasni
voz, ovaj mu odgovori argumentom – „A vi mučite crnce?“
Očigledno
nismo umeli dovoljno da cenimo taj argument dok smo još uvek mogli da ga
izgovorimo, pa je danas stvoren utisak da nemamo ni moralno pravo da
pridikujemo Zapadu, niti su nam se poboljšale komunalne i javne službe. Vozovi
su nam sporiji nego u komunizmu, pa čak i pre njega – neki kažu da se „Ubistvo
u Orijent ekspresu“ Agate Kristi ne bi moglo desiti na istom mestu u današnjim
uslovima jer su pruge sporije nego tada.
Međutim,
Sonijevi dokumenti pokazuju da rasizam postoji u najvišim korporativnim
krugovima. U jednoj „šaljivoj“ razmeni predsednica Sonija Ejmi Paskal i čuveni
producent Skot Rudin licitiraju koje filmove voli Barak Obama. Počinju
nabrajajući „Đangovu osvetu“, „Dvanaest godina ropstva“ i „Batlera“ čime
impliciraju da je Obama u najmanju ruku opterećen rasnom politikom (iako bi
trebalo da bude predsednik svih građana SAD) da bi sve poentirali navodeći
populističke komedije Kevina Harta koje odlikuju niski estetski kriterijumi i
neukus, čime ga bezbedno smeštaju na mesto „glupog crnca“.
Rasistički
skandal je odjeknuo snažno ali nije imao onoliko teške posledice kakve su imali
slični slučajevi Mela Gibsona, recimo. Očigledno je da su Ejmi Paskal i Skot
Rudin suviše visoko pozicionirani da bi sami Afroamerikanci iz Holivuda smeli
da se previše bune, tako da je vrlo mali broj njih burno reagovao. Uostalom,
istog petka kada se skandal desio poznati komičar Kris Rok - koji gaji imidž „crnca
bez dlake na jeziku“ – imao je premijeru filma koji je producirao Skot Rudin.
U oštroj
reakciji prednjačila je Ejva DiVerne, rediteljka filma „Selma“ o čuvenom skupu
na kome je govorio Martin Luter King. Neko bi rekao da je njena reakcija deo
imidža koji želi da uskladi sa temom svog projekta, međutim neke činjenice
govore u prilog toga da je iskrena. Film „Selma“ je usput otvorio i pitanje
sporne uloge Holivuda u sprovođenju rasne segregacije. Jedan od ljudi prikazanih
u filmu je kongresmen i borac za ljudska prava Džon Luis. Na premijeri nije
mogao da sakrije oduševljenje što je prikazan u filmu i podsetio je javnost na
svoja iskustva sa bioskopom. Naime, kao dete nije mogao da gleda filmove u
parteru sa belcima jer je za crnce bio otvoren samo balkon. Na ekranu nije imao
priliku da vidi ljude kao što je on jer su likovi bili pretežno belci. Sve to
se dešavalo pre samo pedesetak godina.
Istom tom
prilikom već je producentkinja „Selme“ Didi Gardner, koja je osvojila oskara za
film „Dvanaest godina ropstva“, pokazala mnogo više razumevanja za Ejmi Paskal
i Skota Rudina od svoje rediteljke, naglasivši da je to bila „privatna
komunikacija“.
Uprkos imidžu
„mlade“, dinamične države koja ne robuje tradicijama, SAD imaju politički
sistem i institucije koje su se najmanje menjale u poslednjih dvesta godina.
Čak se i Velika Britanija koja važi za okoštalu i konzervativnu državu, više
menjala. Otud je logično da Paskal i Rudin misle da je jedino po čemu se Obama
razlikuje od ostalih predsednika boja kože.
Međutim, to
takođe znači da silazak Afroamerikanaca u parter bioskopa i njihov masovniji
izlazak na ekrane nije ispraćen drugim društvenim procesima, i da je rasizam
duboko ukorenjen. Samim tim, možda Paskal i Rudin greše kada Obamu posmatraju
kao gledaoca – on je zapravo glumac u jednoj fikciji o prevazilaženju rasizma u
SAD.
Možda nama
vozovi kasne, ali zahvaljujući curenju Sonijevih dokumenata, barem imamo dokaz
da oni zaista muče crnce.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment