Pre dve godine u Velikoj Britaniji uhapšena su četiri prevaranta koja supripremila lažne filmske projekte sa sve scenarijima i planovimasnimanja zato što su umalo oštetili državu za sedam miliona funti
koje su planirali da uzmu radi povraćaja PDVa i sredstava za
podsticaj filmske produkcije.
Od
pre par dana i u Srbiji je moguće pokušati ovakvu prevaru. Država
je posle višegodišnjih pritisaka donela Uredbu kojom se vrši
podsticaj za pružanje usluga u proizvodnji audiovizuelnih dela tako
što se investitorima daju sredstva u protivvrednosti dvadeset posto
novca utrošenog na realizaciju projekta u Srbiji.
Zašto
naša država to daje kada su slabo plaćeni filmski radnici i
pristup maltene svim lokacijama koje postoje na teritoriji Srbije,
prilično veliki adut? Razlog je vrlo jednostavan. Postoje mesta na
kojima je dostupno sve to, možda još i bolje, ali još jeftinije i
sa ovim stimulacijama.
Ali
zar mi nismo čuveni po stranim filmovima snimanim kod nas? Zapravo
jesmo, mada su u SFRJ Hrvati bili glavni maheri za taj posao a i
danas su jer geografski gledano imaju sve isto što i mi, plus more.
Uostalom, najznačajniji producent sa ovih prostora Branko Lustig se
otisnuo u Holivud pomoću koprodukcija baš iz Zagreba.
Rečju,
staroj slavi bi nas u pogledu lokacija pre vratio Šešeljev projekat
Velike Srbije nego Vučićeve subvencije.
Države
različitih stepena razvijenosti i poreske kulture su uvele ovakav
sistem subvencionisanja pružanja usluga filmskim produkcijama.
Motivi su naravno razni. Ako imamo u vidu Nemačku, koja finansira i
srpske filmove, jasno je da oni žele da dodatno povećaju
zaposlenost svojih kapaciteta u ovoj oblasti. Ako imamo u vidu
Rumuniju, onda je verovatno privlačnost slabo plaćenih žrtava
tranzicije kao zaposlenika bila nedovoljna i moralo se dodati još
nešto, potencijalno inicirajući čitav lanac korupcije i prevara
koji su do te mere poznati da je o tome snimljen i vrlo zanimljiv
igrani film “Made in Romania” koji iskreno preporučujem svim
filmofilima.
Ideja
da naša država treba da finansira pružanje usluga stranim
producentima nije nova i ona je prisutna dobrih sedam godina kroz rad
organizacija poput Film in Serbia koje su osnovale strane institucije
(USAID) kako bi nam objasnile da mi strašno grešimo što ne ulažemo
državni novac u nešto što bi nam zapravo moglo donositi ogroman
prihod. Izgleda da su Srbi uprkos snažnim pokušajima pojedinih
domaćih faktora i interesnih grupa (koji se pojačao od dolaska SNS
na vlast) uspeli da se odupru toj ideji sve do 2015. godine, međutim
sada kada Grci govore OXI mi pristajemo na još jedan zapadni vid
“nigerijske e-mail prevare”.
Znate
kako vam povremeno stigne e-mail o tome kako na nekom računu stoji
izgubljenih pet miliona dolara i kako ćete dobiti taj novac ako
uplatite pedeset? Ovaj koncept nažalost jako podseća na to. Za
početak pred javnost se iznose cifre koje su potpuno neverovatne,
kao da su države poput Mađarske ili Češke zaradile po nekoliko
stotina miliona dolara poslednjih godina zato što imaju subvencije
što je praktično nemoguće jer bi to značilo da su ubirali porez u
stotinama miliona dolara i uplaćivali subvencije u isto vreme, a to
bi bilo izvodljivo samo pod uslovom da je neko trošio milijarde na
njihovom tlu, za snimanje filmova. Verovatno se misli na ukupan obrt
koji su ti poslovi doneli, ali se javnosti to tako ne predstavlja.
Isto tako taj obrt podrazumeva neke usluge ili robe, dakle nikome taj
novac nije pao sa neba. Taj novac je zarađen.
Druga
statistička klopka je priča o tome kako se novac utrošen na
snimanje u Srbiji može pomnožiti i tako dobijamo računicu kolike
će prihode ti projekti doneti našem ugostiteljstvu i drugim
sektorima. Čak i da pretpostavimo da jezgro filmske ekipe koje čine
šefovi sektora, glavni glumci i specijalisti kakvih u Srbiji nema,
posle šestodnevne radne nedelje i dvanaestočasovnog radnog dana
planira da lumpuje i ostavlja ogroman novac van svog hotela, trošeći
ogromne količine energenata, ovo se može reći za sve poslove koji
uključuju angažman živih bića.
Ako
recimo vi sada pijete kafu dok čitate ovaj blog, morali ste je negde
kupiti, morali ste je skuvati na nekoj struji, sve to platiti sa
uračunatim porezom, kasnije koristiti vodu i deterdžent da operete
sud - da li to znači da i ja zaslužujem subvenciju jer će neki
ljudi piti a možda čak i jesti a svakako trošiti struju iz mreže
ili iz baterija da bi pročitali ovo što sam napisao? Ako je ne
zaslužujem ja, da li barem sajt za koji pišem zaslužuje subvenciju
da bi me lakše angažovao?
Ukratko
rečeno, u najboljem slučaju, dakle ako se vodimo hipotezom da će u
Srbiju doći najpošteniji producenti na svetu, mi treba da
subvencionišemo njihove aktivnosti ovde time što će se država
odreći poreza. S druge strane, penzioneri koji troše gotovo
isključivo srpske proizvode, plaćaju račune na vreme i neplaćeno
pomažu svojim potomcima, nemaju subvencije, imaju čak smanjenje
primanja.
Međutim,
tehnički, država se ne odriče poreza već uplaćuje novac
producentima. Dakle, oni ne plaćaju umanjenu već punu cenu a onda
dobijaju novac kako bi im se nadoknadio deo troška. Upravo činjenica
da država daje novac a ne radi nešto drugo, tipa ne oporezuje
uslugu, otvara mogućnost mahinacija.
S
druge strane, ako imamo u vidu da je Warner Brothers pokušao da
prevari Petera Jacksona za deo prihoda “Lord of the Ringsa”,
zašto mislite da će biti korektniji ljudi koji dolaze na Taru da bi
snimali niskobudžetni film koji se dešava u Japanu, iako na Tari
nema ni japanske arhitekture niti Japanaca koji bi statirali?
Rizici su dakle veliki a krajni ideal stranih producenata koji oni vremenomostvare jeste da im praktično država-domaćin finansira deo kojisnimaju u njoj. Ponekad se čak producenti i odaju koliko su ti
podsticaji veliki i povoljni – recimo kada je izašao film „The
Green Hornet“, Neal Moritz je rekao da bi snimili nastavak da su ga
radili u državi koja ima podsticaje, a pošto nisu, nego su platili
troškove, onda im se nije isplatio.
Lično
nemam nikakav problem sa tim da naša država subvencioniše strane
investicije koje otvaraju radna mesta, pokreću proizvodnju itd.
međutim ova inicijativa je besmislena iz više razloga. Film ipak
nije industrijska grana koja može da pokrene bilo šta, a njegovo
računovodstvo je mnogo kreativnije od onog koje se može sresti kada
finansirate fabriku automobila ili čeličanu. O opštem uticaju
takvih subvencija da i ne govorim.
Iz
pozicije autora, ovakve subvencije nemaju nikakav pozitivan efekat,
štavište moguć je čak i negativan - ekipe će biti zauzete na
stranim filmovima i nedostupne za srpske koji raspolažu manjim
sredstvima. Mnogi od naših najozbiljnijih filmskih radnika odavno
gotovo isključivo rade na stranim produkcijama, a sada će se taj
fenomen još proširiti.
Iz
pozicije filmskih radnika, ove subvencije mogu imati povoljan efekat
na ljude koji se bave nekim specifičnim filmskim zanatima i na neki
način očuvati deo tih profesija, međutim, veliki deo tih očuvanih
zanata može ostati nedostupan našim filmadžijama. Uspon rumunskog
filma na festivalima nema nikakve veze sa tim što se tamo uz državne
subvencije snimaju filmovi sa Van Dammeom. Da ima veze, Bugarska bi
odavno bila velesila od kada je ugostila reditelje u rasponu od
Stallonea do De Palme.
Naša
Uredba doduše ima jednu ciničnu dimenziju, ona daje subvencije i
srpskim investitorima, iako zapravo oni ne ulažu u srpski film zbog
toga što on nema tržište i način da im vrati novac - a ne zato
što im nedostaje tih dvadeset posto stimulacije. Ipak, i srpski
investitori mogu pokušati da manipulišu ovom Uredbom, a sva je
prilika da će oni podeliti sudbinu naših tajkuna i podneti krivicu
za krađe u kojoj su bili samo epizodisti.
Jedan
od poslednjih činova ove drame odigran je zapravo vrlo prikriveno
ovog proleća kada su se srpski filmski radnici prenuli iz svog
zimskog sna i prepustili laganom prolećnom aktivizmu. Tada se
stvorila histerija oko Avala Filma, oko toga kako će neko srušiti
njene ruševine i graditi stanove itd. i iz današnje vizure to
deluje kao vešta manipulacija medijima - prvim talasom su odbijeni
potencijalni tajkuni kojima samo još fali da sazidaju zgradu na tom
svetom mestu i još lakše budu hapšeni nego do sad, a Avalu je na
kraju kupila firma čije je prvo oglašavanje donelo dve informacije
- žele da se bave filmom; ali to mogu samo ako Srbija odobri
subvencije.
Između
redova se moglo pročitati da se Avala katanči ako ne bude
subvencija. A videli smo kako javnost reaguje ako Avali neko pripreti
na bilo koji način. Pokazna vežba ovog proleća je uspela.
U
vreme kada se nagađalo ko je kupio Avalu, pored imena Mišela
Babića, imenjaka glavnog junaka iz romana Moma Kapora i filma Miše
Radivojevića “Una”, kao najkredibilnije ime pominjan je Ryan
Kavanaugh, vlasnik tada velike kuće Relativity. Danas je Relativity
u fazi bankrotstva, poverioci ga čereče, kreditori uzimaju filmove
da ih preprodaju a Kavanaugh je od čoveka koji je povezivao Vol
Strit i Holivud postao parija u industriji.
Nije
ni važno da li je Kavanaugh zaista imao veze sa firmom koja je
kupila Avalu. Njegova sudbina koja ga je u roku od tri meseca odvela
od “kupca iz snova” do propalog privrednika pokazuje da je
holivudski biznis surov. Dovoljno surov da se na periferiji, u
Srbiji, ne mora igrati pošteno.
O
problemima koje za to vreme ima srpska kinematografija ne treba ni
trošiti reči. Uprkos tome što ne spadam među one filmske autore
koji zaćute o problemima čim im se obeća da će moći da se
otimaju za neki novac, moram priznati da bi bilo dobro da se u našem
budžetu nađu neka sredstva za obnovu bioskopa, za funkcionisanje
strukovnih udruženja čime bi se konačno razrešio niz pitanja - od
sindikalnih do autorskih prava, pa u krajnjoj liniji - iako je to
najspornija stavka - i za proizvodnju naših filmova.
I
tu dolazimo do vrlo bitnog detalja. U javnoj prezentaciji ove Uredbe
koja je po svojoj suštini iz domena privrede, jako se manipuliše
kulturnim kapitalom kinematografije. Stalno se spinuje kako eto,
dajemo pare ali imali smo priliku da vidimo Kevina Kostnera i Pirsa
Brosnana u našem gradu, pa ko zna ko nam još može doći. Svakako
da je pominjanje Kostnera atraktivnije nego priča o firmama koje se
bave reciklažom, ili nekim drugim šrafljenjem, ali takvi
senzacionalistički uglovi gledanja dodatno zamagljuju sliku. Bilo bi
jako važno kada bi se rasprava o ovoj Uredbi potpuno očistila od
naše fascinacije filmskim zvezdama i svela na cifre, i osmišljavanje
mehanizama da se spreče zloupotrebe, iako je slutim to nemoguće.
Filmske
zvezde, što se Srbije tiče, treba da budu briga filmskih autora, a
ne mogu se formirati ako se ne snimaju filmovi i ako nemaju gde da se
prikazuju.
Ruku
na srce, stranci ni u zlatno vreme Avala Filma nisu bili preterano
korisni partneri. Naime, cilj Avala Filma bio je da unese čvrstu
valutu u zemlju i kao mnoga druga preduzeća u SFRJ trpeo je gubitke
zbog toga. Otud je Avala Film od svojih početaka bio gubitaš,
neprekidno u raznim sanacijama. Rečju, produkcione okolnosti u
kojima su stranci apsolutno srećni oduvek podrazumevaju da naša
država bude na gubitku.
U
vreme prodaje Avala Filma, neki od starijih Beograđana, evocirali su
uspomenu na dane kada su momci sa naše kaldrme farbali kosu u plavo
kako bi statirali u “Dugim brodovima”, filmu inače toliko
značajnom da pola zabrinutih branilaca Avale verovatno ne zna ni ko
ga je režirao. Sa Uredbom od podsticajima, srpski filmski autori
imaju priliku da postanu statisti u vlastitoj kinematografiji.
Dimitrije
Vojnov
No comments:
Post a Comment