Poslednjih
sedmica putujem po Srbiji pozdravljajući publiku filma „Mali Budo“ na
premijerama i nisam usamljen u potrazi za utikačima na kojima mogu da
regenerišem bateriju svog smartfona. Kada sam u kultnoj knjizi Nikolasa
Negroponta „Biti digitalan“, pre više od deset godina, po prvi put pročitao
kako je baterija najveća prepreka u razvoju mobilnih uređaja, nisam ni slutio
koliko je bio u pravu.
U vreme kada
je Negropont pisao knjigu, mobilni telefoni nisu bili ni približno tako veliki
potrošači, korišćeni su prevashodno za razgovor a internet za njih je tek bio u
povoju. Danas, broj aplikacija i drugih vidova interakcije je toliki da svaki
pokušaj štednje baterije deluje kao komunikaciono samoubistvo, u ravni čupanja
fiksnog telefona iz zida noću ili kada se sprema ispit.
Mobilni
telefoni su oduvek imali poseban uticaj na ponašanje korisnika na javnom mestu.
Prvo je trebalo vremena da se ljudi nauče da ih gase u prigodnim situacijama. A
potom je trebalo razviti novi bonton u kafanama koji uključuje i mobilne
telefone.
Kafane su i
dalje suočene sa najvećim izazovima kada je reč o mobilnim telefonima. Ranije
se gledalo kakav je domet u kafani, potom kakav joj je bežični internet, a sada
gosti, precizno poput Džejmsa Bonda skeniraju ambijent u potrazi za utikačima.
Na početku,
mobilni telefon je delovao kao nešto što budi asocijalnost. U toku kafanskog
razgovora nastajale su prećutno dogovorene pauze tokom kojih sagovornici naglo
prekinu razgovor i late se mobilnih telefona da isprate šta im je sve stiglo u
međuvremenu. Ove pauze nisu zaobilazile ni usputne kafe među prijateljima ali ni
poslovne pa ni ljubavne sastanke.
Potom je
mobilni telefon na drugi način u potpunosti razorio tradiciju srpskog kafanskog
razgovora. Sa uvođenjem prvih smartfona i prilagođenih sajtova, još u slavno
doba „Nokia Komunikatora“, ako se iko još seća tog pionirskog uređaja, kafanski
razgovor je bio prisiljen da se utemelji u činjenicama. Odjednom je kafanski
razgovor počeo da dobija fusnote, izjave su morale biti utemeljene na informacijama
ili barem na dezinformacijama dostupnim sa interneta. Tog trenutka se izgubila
sva draž kafanske rasprave koja je po definiciji oduvek bila bazirama na
harizmi sagovornika a ne na faktima, kao uostalom i srpska sudbina u celini.
Dolazak u svet
slobodnih informacija rezultirao je i novim vidom hlađenja dosadnog
sagovornika. Rečenica koju više niko ne želi da čuje kada krene sa nekom pričom
za koju je ubeđen da je zanimljiva glasi, „Daj mi link“. Zatražen link je znak
da je priča dosadna, i da se odlaže u ropotarnicu razgovora.
Ako su vas u
kafani zamarali ljudi koji stalno pričaju viceve, promena paradigme na
internetu da su Srbi prestali da ga prevashodno koriste za potragu za
pornografijom i da im sada mahom služi za posetu humorističkim sajtovima,
dovela nas je u novi krug pakla. Ljudi koji dave sa vicevima dobili su
multimedijalni alat za zamaranje okoline. Sada su tu i smešne slike, pesme i
videoklipovi sa kojima morate izaći na kraj.
Došli smo u
fazu kada su mobilni telefoni postali toliko moćni da su ušli u dekadenciju i
mogu funkcionisati samo uključeni u struju, poput fiksnih telefona. Otud ne
treba da čudi da o ovom kraju mobilnih telefona svedoči i ukidanje „Nokije“,
kuće koja ih je ubedljivo najbolje pravila – ona je propala ne zato što više
nije imala najbolji mobilni telefon već zato što je on kao oblik počeo da
izumire u eri smartfona. U određenom smislu, smartfoni su toliko proželi ljude
da su ovi počeli da im služe – mobilni telefoni nove generacije nisu tu zbog
nas već smo mi tu zbog njih.
Srbi su imali
priliku da suštinski promene svet telekomunikacija da je uspeo Teslin izum
prenošenja energije na daljinu. Pošto od toga nema ništa, osuđeni su zajedno sa
ostalim narodima na potragu za utikačem. Sada je vreme da se u kafanama pojavi
novi specijalitet – „punjeni telefon“.
Dimitrije Vojnov
(Tekst objavljen u Našim novinama)
No comments:
Post a Comment